Bygga nytt

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

premium
InläggCOLON 4
Blev medlemCOLON lör mar 12, 2011 13:21
OrtCOLON Floda
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bygga nytt

Inlägg av premium » lör mar 12, 2011 16:48

Hej, ny medlem här.
Har seglat min Isabella isbox några år och har haft riktigt roligt dessa vintrar. Denna vinter med häftiga vindar och skrovliga isar (i alla fall här på Mjörn) skulle det kännas bättre att sitta i jakten och inte ovanpå.
Därför är jag sugen på att bygga nytt och är nyfiken på den "moderna" Isabellan. Den som förekommer på bilder lite här och där. Med gul eller blå plastkropp
Hur går man tillväga? Finns det någon form att låna/hyra eller kan kroppen köpas?
Premium

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

Re: Bygga nytt

Inlägg av thorviking » lör mar 12, 2011 23:09

Hej,
Jag vet inte vad det är för fel på en isbox att den troligen studsa så att seglingen blir olidlig på knuckelis.

Kan det vara dessa massiva järn på/i järn medar utan något dämpande mellan medar/balk och skrov?

När jag seglar min modifierade Isabella Classic med förböjd planka och medar av sågbladstål infäst i tryckimpregnerad, ek eller ask som medarhållare samt med sägbladstaggar som dämpare uppåtvänd och mot träet så väser >stålet< visserligen när den slå/skär i isen dock få jag inte ont i ryggen eller ramla av pinnen/sitsen.

Kanske skulle ni lägga något dämpande mellan metall delarna och planka. Bara att säga något bitar av en bil eller motorcykeldäck o duglig.

Visst strider en förböjd planka mot Isabella tävlingsreglement dock tävlar dem fria Isabellorna ju jämt och ständig mot varandra med den fördel att allt kan provas och förbättras efter mottot att krigandet är all utvecklingens moder eller något sådant.... Begränsningar innebär stillestånd.....

För övrigt använder jag mig efter flera experiment med Playwood nu bara av 2 st 2 tums gran- eller furuplankor ca 12cm bredda 220cm långa och ca.5cm i höjd. Ask skulle jag oxo gärna pröva. Det ger för min vikt en neutral planka när jag sitta på plats med minna för dagen 73kg/netto.

By the way....finns det någon som vet eller kan komma över några meter av dessa i klädbutiker använda klädhållare i kromat eller rostfri ovalstål?
Ta hand om dessa aerodynamiska godbitar. dem kan tjänstgöra som stag för plankan mot skrov samt som stödmast. Tyvärr går mitt förråd till sin ände så jag söker sådan material i ca. 2 m längder.

Ni kan kolla på hemsidan hur man enkelt bygga med sågblad. Dessutom vill jag testa mina senaste skapelser med bortkapade taggar och slipad hårdmetall en jobbig slipning som kräver förarbete med vinkelslip. På detta sättet kan man oxo lätt skapa sig en uppsättning is anpassade medar, mera rundade, sylvassa, nästan platta för mjuka vårisar ect. .

Frågan är bara när kommer isen fram för experiment??????????????????????????????
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

premium
InläggCOLON 4
OrtCOLON Floda
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inlägg av premium » sön mar 13, 2011 1:06

Det fanns säkert mycket matnyttigt och användbart i ditt svar men jag är fortfarande sugen på att bygga nytt.
Frågan gällde alltså: var hittar jag glasfiberkroppen?

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
CONTACTCOLON

Inlägg av thorviking » sön mar 13, 2011 22:13

Hej,
då gäller bara köpa en Banan från Banangänget alt titta i segelflygjournaler om någon har ett kraschad plan där cockpiten kan räddas och modifieras eller gör som kineserna kopiera och bygg formen själva en inte så rolig företeelse för den som inte har gjord det.

Jag har former för en ultralätt flygplansponton som oxo kunde tänkas modifieras dock med tanke på allt kletande med epoxy skulle jag i dagens läge satsa på en dunderkil i trekantform made av Karlstadplywood om jag nu ville sitta i någon slags kokong som en fjärrillarv.
Enkelt, lätt och aerodynamiskt rätt med neråt vänd press på skrovet och inte som på banan en lyftande, luftkuddebildande skrov.

Dock så länge vi seglar kring WARP I dvs. 100km/h så är detta inte av stor betydelse, riggen betyder mer.
Skulle gärna se en kokongnist som prövade en dunderkil a la KISS.
Skulle gärna pröva själv dock tycker jag som bekant mest om en farkost som går att fälla ihop, kan bäras och stuvas på biltak av bara piloten själv och har potential att nå WARP I.

Lake Kyrkviken, Sweden.

mården
InläggCOLON 45
Blev medlemCOLON ons feb 23, 2011 18:20

Inlägg av mården » mån mar 14, 2011 0:44

O va moget har någon trampat i din sandlåda ,om nu premium vill bygga en i glasfiber struntar han väl i om du inte vill ha en eller är avundsjuk på dom som har.
Kolla här http://www.isabellaisjakt.se/produkter/ där står det lite om bananerna.

premium
InläggCOLON 4
OrtCOLON Floda

Inlägg av premium » mån mar 14, 2011 9:30

Tack Mården.
Där fanns den information jag sökte.
Fattar inte varför jag inte såg den tidigare när jag surfade runt bland alla rubriker.
Premium

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
CONTACTCOLON

Inlägg av thorviking » tis mar 15, 2011 14:25

Mården,
vad sorts isjaktmodell har du i din sandlåda......? Jag är lite nyfiken om man få vara....

Lake Kyrkviken, Sweden.

mården
InläggCOLON 45
Blev medlemCOLON ons feb 23, 2011 18:20

Inlägg av mården » tis mar 15, 2011 20:37

det kan du få undra ,vad det nu har med premiums fråga om glasfiber jakten att göra?

jag har iofs inte namngett min modell ,men den är byggd efter eget huvud och utan köpta delar...
däremot påbörjade jag ett nybygge förra året i plywood som kanske kunde liknas vid en kokong ,tycker det verkar skönt att sitta ombonad som en fjärilslarv, och har du kört i warp1 så vet du nog att luftmotståndet är klart betydande.
kokongen hamnade i dvala på vinden ,men ska kanske ta ner den o färdigställa den nån gång..

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1362
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Inlägg av boose » sön mar 20, 2011 12:00

premium skrevCOLONHej, ny medlem här.
Har seglat min Isabella isbox några år och har haft riktigt roligt dessa vintrar. Denna vinter med häftiga vindar och skrovliga isar (i alla fall här på Mjörn) skulle det kännas bättre att sitta i jakten och inte ovanpå.
Därför är jag sugen på att bygga nytt och är nyfiken på den "moderna" Isabellan. Den som förekommer på bilder lite här och där. Med gul eller blå plastkropp
Hur går man tillväga? Finns det någon form att låna/hyra eller kan kroppen köpas?
Premium
Hej "Premium"!

Joo visst går det att köpa en Isabella MKII som vi föredrar att kalla den, en skojig "nidbild" som ngn roat sig med i photo shop skapade namnet "bananen"!
Det finns även en röd och en blå variant tillsammans men dom 3 gula som vi tillverkat.

Vi kan leverera skrov i olika färdigskick, från plastade halvor till färdigplastat skrov. Ett plastfärdigt skrov kostar 8000:-

Ring eller maila om du vill ha mer info.

Bosse 08 55019902 bosse@isabellaisjakt.se

===================================

Boose
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1362
CONTACTCOLON

Re: Bygga nytt mm mm

Inlägg av boose » tor jan 5, 2012 0:40

Hej!
Den " röda" MKII finns fortfarande kvar för hugade spekulanter, den har som sagt legat "vind för våg" några år och torde väl klart som korvspad klassifieras som "KISS". Den kan införskaffas för en billig penning.

Jag har in i h-vets svårt att förstå problematiken när det gäller "KISS" i vissa trådar ere helt OK att bygga ett skrov som tex Jerks, bara de e byggt i trä?? å den är nästan identisk med MKII i formen, i andra fall ere så otroligt KISS att bygga en Isabella av en avdankad takbox i glasfiber, men när VI hittat en skrotad form till en landjakt på en SOPTIPP och förvandlat den till en isjaktskropp,,, då är vi värsta SYNDARNA som inte ens får ta namnet Isabella i våran mun???? va faan handlar detta om?? Helt sjukt,, INGEN har specificera vad som utesluter MKII som en Isabella?? En takbox i glasfiber hyllas som en Isabella, en kropp liknande MKII byggd i trä, hyllas som en Isabella MEN en glasfiberkopp som liknar den i trä, skall BANNAS å brännas på bål likt Häxorna?? och de e helt OK att "häkla" den som om de vore ett missfoster, AVUND ligger nära i min mun, men kan NÅGON vettig förklara för den som inte begriper ,, vad detta handlar om??? Vi kallar det utveckling!!

Jag/vi är så dj...t trötta på all skitsnack ang. MKII, varför inte se det som positivt,, vad kan konceptet, billig jakt + ws segel prestera i bästa fall?.
ALLA har ju samma möjlighet att skapa sig en egen jakt efter eget intresse, VILL man inte segla i 100 + så BEHÖVER man inte det, men vi som vill, måste väl få göra det utan negativa tillmälen om det?

Btw så vi har våra "gamla hederliga" isboxar kvar och seglar på dom ibland.

Jaa det blev kanske lite hårda ord här , men jag blir uppriktigt ledsen å förb.. d på alla taskiga "påhopp" som vi definitivt inte förtjänar, Lasse, Olle samt jag har en otroligt stor del i Isabellans utveckling, speciellt när det gäller prestanda, vi har utveckalat rigg, segel, stagning och allt som har med S E G L I N G att göra. Vi har tillsammans många års erfarenhet av segling, windsurfing och kappsegling.
Vi har seglat Gotland Runt, deltagit i SM i olika typer av båtar, och varit aktiva i olika seglingsklasser sedan tidigt -70 tal och DET
är något vi i Isabella sammmanhang är ensamma om.

Konstruktion av "järnbitar" i all ära, MEN att få fart på "järnet" är en annan historia!
Vi har inte ngt med "järnet" att göra ,,,men vi har delat med oss av våra erfarenheter om segling i detta, alldeles GRATIS och nu tar ngn åt sig äran av detta och påstår att hela konceptet är skapat av honom,,, OTROLIGT!!! en man som ALDRIG deltagit i ngn kappsegling,, aldrig seglat en meter på en ws bräda och inte har en aaning om hur en ws rigg fungerar!

Jag ställer upp, när helst du vill, att debattera ovanst. du kan även få tips, råd om hur du kan optimera din Isabella , HELT GRATIS av mig,

Jag har seglat i nästan 110 km/t så jag har en del att förmedla.

God forts. på det nya året.

08 55019902
070 7931723
bosse@isabellaisjakt.se
Boose

Bild
Skype ID bosseca

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
CONTACTCOLON

Inlägg av thorviking » fre jan 6, 2012 22:59

Hej Bosse och ett gott nytt år dig och alla andra..

Kyrkviken har lagt sig största dels och i hamnområde kunde det gå att segla på, idag, 5cm is.
Är det vindstilla i natt och temperaturen sjunker till -8 så borde sjön vara isbelagt imorgon.
Utöver detta beställde jag strax före Jul en kanadensisk köldknäpp med långtidsgaranti i Alberta/Kanada där det redan var -26. Tänkte passa på och dem lovade leverans inom 14dagar 3 veckor. Vi får se...

KISS och MK II.
det är mycket enkelt att förklara skillnader.

MK II är en fin seriebygge, en >speedklone< skapad ur en soptippsform. Bra, men ett seriebygge medan Juppes och andras skapelser aerodynamiskt likt en MK II eller inte är allihop individer.
Inte ens en isbox blir en klon dock en MK II för den gjuts i en form och sedan ska den ju passa i ert regelverk.

Så varför svära eller vara ledsen njut av den skapelsen och respektera Isabella och KISS som en icke klonande fribyggare klass man oxo kan tävla med i alla fall dock på andra premisser.

Ser emot en fin säsong och kanske vi möts på isen och jag har min nyaste skapelse a la KISS segelklar.

Lake Kyrkviken, Sweden.

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » fre jan 6, 2012 23:53

Hej och god fortsättninh på nya året till er alla!
Jag tror inte att tvistens kärna ligger i ev seriebyggda plastskrov, för jag såg en plastskrovsisabella på Sörfjärdens is redan mitt första isseglarår 2003 och då var det ok, utan kontroversen startade väl i och med att idén med en Isabella tävlingsklass genomfördes mot Bernds vilja. Hade inte detta skett så hade nog lugn o frid rått idag. Men det är nog tyvärr för sent att vrida klockan tillbaka, så nu får vi väl leva med situationen om inga underverk inträffar.
07noll5252399

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1362
CONTACTCOLON

Inlägg av boose » lör jan 7, 2012 1:15

Jaha!!!!
Och det är förklaringen till varför MKII skall häcklas ??

Deltagandet i Föreningen är HELT FRIVILLIG, är det svårt att fatta???
VAD har vårt inträde i SISF med MKII att göra?? för den som inte fattat så ÄR vi FULLVÄRDIG MEDLEM där sedan 2009! och har deltagit i dom 4 senaste årsmötena samt 105 års jubileumet på Viking linjen 2011.

Vi i Isabellaföreningen är HÖGT SKATTADE i SISF:s ögon, vi ligger klart i framkant när det gäller SÄKERHET och får mycket beröm för detta.
Allt skit som sprids på nätet om oss är tyvärr ngt vi inte vill bemöta och TÄNKER inte bemöta, om ngn eventuellt tvivlar på vår uppriktighet så kan man ju söka bekräftelse hos SISF.

MKII är en isjaktskropp, precis som alla andra, bara lite mer aerodynamisk å tillverkad i polyester precis som många andra Isabellajakter.

Vi har i dagsläget byggt 5 jakter i formen!!!!! hur i h...te kan dessa ha ngt med hela " Isabella konceptet" att göra, allt beror ju på att EN person
ondgör sig över denna skapelse och sprider negativa "vibbar" över företeelsen som ju redan fanns 2003.

Sååå alltsåå ,, en takbox i polyester ombyggd till Isabellaskrov ÄR en Isabella, likt Juppes helläckra skapelse!
En träskapelse med samma linjer som en MKII är en Isabella, Jerks snygga bygge!
Då MÅSTE i konsekvensens namn även en MKII vara en Isabella, allt annat är avund!

Trist att behöva besudla vårt forum med denna sjuka debatt , vi som drivit "Isabellakonceptet" tycker att vi får oförtjänt skit när vi borde hyllas
för det vi bidragit med.

Skall vi rejsa och se vilken skapelse som är snabbast så ställer jag upp, när som helst, den som seglar om mig får 1000:- kontant OAVSETT vilken jakt jag sitter i! kör vi toppspeed? eller kryssläns? eller vad passar dig bäst??
Seglar du om mig i MKII 2000:-
I Boxen 1000:-
Sätter DU emot????

Snacka inte skit ,,, upp till bevis!!

Boose

Bild
Skype ID bosseca

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1362
CONTACTCOLON

Inlägg av boose » lör jan 14, 2012 19:23

Lasse H skrevCOLONHej och god fortsättninh på nya året till er alla!
Jag tror inte att tvistens kärna ligger i ev seriebyggda plastskrov, för jag såg en plastskrovsisabella på Sörfjärdens is redan mitt första isseglarår 2003 och då var det ok, utan kontroversen startade väl i och med att idén med en Isabella tävlingsklass genomfördes mot Bernds vilja. Hade inte detta skett så hade nog lugn o frid rått idag. Men det är nog tyvärr för sent att vrida klockan tillbaka, så nu får vi väl leva med situationen om inga underverk inträffar.
Replik till detta " genomfördes mot Bernds vilja" Hr Stymer visste hela tiden vad vi sysslade med, han sa vid ett tillfälle att "sälj er inte för billigt", vad tror du han menade med det?? vi är minst tre personer som hörde detta, så medlemskapet i SISF kände han väl till, vi tom erbjöd honom att vara med i föreningen som HEDERSMEDLEM vilket avböjdes, men han är medlem i SIK sedan 1995, en klubb ansluten till SISF, vilket är verifierat med ordf. i denna förening! dubbelmoral??? tja döm själv!
Hur kan man klanka på Isabellaföreningens medlemskap i SISF när man själv är medlem i en klubb ansluten till samma förbund?? Inget jag förstår!

Boose

Bild
Skype ID bosseca

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » lör jan 14, 2012 23:07

Bosse, det var inte min mening att anklaga er för något. Försökte bara påvisa att det här med plastskroven bara är en bisak, vilket Juppes plastskrov visar.
Själv hörde jag tidigt B:s aversion mot organiserad tävlingsverksamhet men jag har ju ingen detaljerad inside info så jag skriver nog inte mer om detta.
07noll5252399

BUTTON_POST_REPLY