till mården och hans nya jakt

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

till mården och hans nya jakt

Inlägg av thorviking » tis mar 15, 2011 22:45

Hej,
tack för en hövlig svar denna gången.
Skulle vara nyfiken att se en bild av din jakt. Jag favoriserar en Classic och i mitt fall en modifierad sådan som falla under KISS reglemente som bekant sätta inga gränser.(bara luftmotstånd och snö på isen.....)
Jag är inte avundsjuk tvärt om dela jag mina mångåriga erfarenheter gärna med andra och försöker hjälpa nybörjare att undvika misstag eller ger sig i kapprustningsyran.
V.g. och se mina kommentarer från denna sida dock, och det vet Bosse och alla bananare att jag anse att en banan, fin som den är, inte hör hemma i Isabella-cirkusen samt att jag var kraftig emot att införa en klass och klassregler för en farkost som har blivit en folkrörelse upphovsmannen Bernd kan vara stolt över.
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

mården
InläggCOLON 45
Blev medlemCOLON ons feb 23, 2011 18:20

Re: till mården och hans nya jakt

Inlägg av mården » ons mar 16, 2011 12:15

Som sagt ligger min nya projekt i dvala,
Men du kanske vill se min gamla ? Går det att lägga upp bilder här ?
Annars la jag upp lite filmer här http://www.gr8.se/isabella/forum/viewtopic.php?id=40
Där det kanske går att pausa och få en glimt .

Frågan är var gränsen går för kalla det en isabella,svårt banan mk2orna har massor med delar och lösningar från " isabellan" medan min (o kanske din ) knappt har några alls ..

Användarvisningsbild
paddelnisse
InläggCOLON 97
Blev medlemCOLON tor nov 8, 2007 18:15
OrtCOLON Arboga
CONTACTCOLON

Inlägg av paddelnisse » ons mar 16, 2011 15:34

Om det är så mycket egna lösningar skulle jag vilja se lite bilder på jakten,är alltid kul att se alternativ till hur man själv har byggt.
Har sett att du har masten mellan benen, har du en mera liggande sittställning?
Seglar Red chili Isbox
Arabesque26

http://robertsfrilufssida.wordpress.com/

mården
InläggCOLON 45

Inlägg av mården » ons mar 16, 2011 21:42

missförstå mig inte ,det är inga "jätte" stora skillnader men iome att jag gort allt skjälv utan att knappt sett en orginal isabella så är inget exakt lika ändå...

nästa gång jag riggar upp den ska jag ta lite detalj bilder.

men
jag fick prova en isabella typ 2003 som jag tyckte va för vek båe i kropp/fjädringen o riggstagningen ,året efter byggde jag nått liknande , förstod alldrig varför man skulle sitta så jag ligger,
och snål som jag är tog jag det jag hade hemma.
så kroppen är ihålig byggd av 3mm plywood på en ram av brädor 3,5m lång
första plankan blev för mjuk,så nu är den vingformad lite förböjd också ihålig av 3mm plywood(embalage) std plywood längd 2,4m (vilka mått ska en isabella ha ?) totalvikt utan riggen 40kg (med rigg o pilot ca 120kg :))
moderna vindsurfingsegel har tryckcentrum längre fram (ca120cm) så masten sitter ca 130cm framför bakmedarna.
ville ha mer tyngd på frammeden så fotstyrnigen sitter framför masten,under åren har ett styrstag ersatt snörstyrningen.
nästan helt stel i plankan(för att inte riggen ska vika sig) och ingen fjädring fram.
"hjälpmasten" rektangulär så den inte kan vrida sig ,stadjar riggen bättre.
skotar så långt fram på bommen jag orkar för att stötta upp hjälpmasten.
har haft lite olika medar med åren ,började med 50*50 vinkeljärn,ett litet tag i aluminum, senare gjorde jag skenor till bandy skridskorna och fick en bit 3mm rostfritt härdad plåt över som jag med vinkelslipen har kapat ur vändbara medar (olika slipningar) som sitter i 30mm plywood(gamla trappsteg) medhålare.
har kört mycket vassare än 45+45 gr slipning
inför sista gången byggde jag om styrmeds fästet och första svetsfogarna kom på plats, flyttade medens tryckcentrum bakom styrhuvudet för att den skulle bli mer "skjälvstyrande" o mindre instabil..

puu får nog komplitera med lite bilder sen som säger mer än 1000 ord..

ps warp 1 = ljusetshastighet ds

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » ons mar 16, 2011 21:56

Jag hittade ett inlägg du (Mården) gjorde 27/1 2010 i detta forum och där hade du med denna länk med några bilder på rekordjakten. Kul att läsa om och titta på igen

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=71196
07noll5252399

mården
InläggCOLON 45

Inlägg av mården » ons mar 16, 2011 22:08

bra letat lasse här e umefär resten av dom bilder jag har pån http://www.surfzone.se/forum/showthread ... ga&page=15
verkar som jag gillar att ta bilder på den underifrån...

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

Inlägg av thorviking » tor mar 17, 2011 12:12

Hej,

högst intressant dina modifikationer.
jag hade styrmedan alltid släpande och har den nu med 7grades vinkel som ger riktig bra grepp på stålisar.
Samma med segeltryckpunkt och den förväntade förflyttning bakåt.
därför sitter mitt styre oxo framför masten. Jag favorisera mindre segel på bekostnad av accelerationen dock ringare inducerad luftmotstånd i toppen vid riktig höga farter. (mycket hjälper inte mycket)
Sedan ser jag till att jag täppa igen underlik mot kroppen oxo det för att hålla virvelbildning i schack.
Det som stör är luftmotståndet av dessa onödiga bomar som bör ersättas av bara en integrerad i en ficka i seglet. att detta stör profilen gör inte så mycket om alls.
Har tyvärr bara segel med fönster dör fickan borde ligga dock ska jag be segelmakaren att göra en specialare utan fönster och knappast någon profil alls.

Allt detta hjälper inte om denna förbaskade snön ligger kvar.......

Nyfiken på dina bilder
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

leffefirebird
InläggCOLON 83
Blev medlemCOLON ons feb 22, 2006 10:04

Inlägg av leffefirebird » tor mar 17, 2011 12:43

hej.

En ide till skrov skulle kunna vara att bygga ett med samma teknik som man bygger kajaker i trä.
Då kan man forma skrovet själv.Kolla Anders Jonssons hemsida http://www.andersj.se/ och
bli inspirerad. Funderar själv att bygga något liknande. Mina planer är nog att skrovet kommer att
vara ganska öppet.Inte täcka mer än fötterna men ha höga sidor.

MVH LEFFE/Bålsta.
mobil 070 2075919

KISS=Kid Is Simply Stupid

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » tor mar 17, 2011 16:43

Intressant tvärsnittsbild på plankan där meden lossnat. Precis så byggde jag mina modellplansvingar med lister och balsaflak. Väldigt rationellt o tidsbesparande. Man slapp alla spryglar. Nästan så att jag blir sugen på att bygga en ny planka på så vis. Men 3 mm plywood låter tunt. Tål väl inte att trampas på hur som helst? Är plywooden både limmad och skruvad till balkarna. Har du handhyvlat formen på fram- och bakkanterna. Hur välvd är plankan, jag menar avvikelsen från plan planka. Hur bred är plankan (kordan) vad är största tjockleken (camber).
Hur fäster du meden i plankan? På en axel?
Har du inte funderat på ett enkelt huvudstöd?

I inlägget från jan 2010 frågade du efter någon förklaring till att jakten kastade åt sidan när du kom in i en snöhög. Samma fråga hade Lasse Ö här tidigare. Min teori är att om inte seglets tryckcentrum ligger över sidomedarna så blir det ett vridande moment som vill driva jakten ur raktframkurs så att man måste styra emot lite. När man då kommer in i en snöhög greppar den plötsligt så att jakten vill gå i medens riktning, därav kastet. Jag upplevde detta på din rekordonsdag när jag hade ett 3.5 kvm segel där tryckcentrum säkert låg 1 m framför medarna. Jakten kastade våldsamt i snöhögarna (jag hade ju skidor så jag undvek dem inte). Med stora seglet, 12.5 kvm, märks ingenting av kastbenägenhet. Inte heller på mellanseglet, 7 kvm, märks det på samma sätt som med det lilla. Man kan ha olika mastlutning för olika stora segel för att flytta tryckcentrum, kanske.
Var ligger ett segels tryckcentrum? 25 - 35 % av kordan räknat från mast?
07noll5252399

mården
InläggCOLON 45

Inlägg av mården » tor mar 17, 2011 21:31

blev mycke nu..
plankan är drygt 30 cm bred korden är ca 5-6cm o förböjning är bara lite ca 1"så den blir rak när jag sitter på, tror den har raknat med åren?
kommer inte ihåg ,men har för mig att jag såga ut listerna i fram o bak kant med klyvsågen och pusta till lite me hyveln.
har ju även en list vid korden och tjocka(2"2) spryglar vid infästningen till jakten+en eller två spryglar till i plywood så den håller att stå på.i ändorna har jag lite hårdare träslag(som lossnat på bilden) som jag skruvat fast en aluplåt (8mm) i som sen meden sitter fast i med en bult .skulle önska mig bättre medinfästningar
om jag skull göra ny planka skulle jag nog göra den mer liksidig och inte platt på ovansidan samt ha korden längre bak..

finns det nån aerotekniker som kan räka ut down-forcen i plankan om anfalsvinkeln är 1 gr i 100km/h :?

har funderat på ett nackstöd men måste nog duka me huvudet när jag slår?

i mitt fall tror jag att kasten i snöhögarna snarare beror på glapp i styrningen samt att styrmeden vrids runt sitt centrum.nu har jag flyttat bak med meden i förhållande till styrnavet (som ett båtroder eller flygplansroder (inte som jas))och arbetat bort glappet
och senast gick den som ett tåg genom snön vad det nu berodde på
bosse tog en bild på vad som hände efter ett sånt kast http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=80432 tragisk tråd

om det beror på seglet borde kasten alltid gå åt samma håll ,åt lovart
ett modernt vindsurfingsegel har sitt tryckcentrum ganska exakt på 1/3 från masten ut på bomen (man har sina hängsele tampar där) och innebär att det skilljer ca 20cm på ett 10m2 och ett 5m2 och på vindsuringbrädor reglerar man just det med mastlutningen (fenan sitter ca 120cm bakom masten) jag har även en justerbar mastfot i längsled på jakten men har knappt rört den.

skulle va snyggt o bygga en jakt i samma teknik som en träkanot :idea:

förstår inte thorviknings styrmedslutning ? styraxeln lutar bakåt? men ni förstår nog inte allt kjag försöker skriva heller...

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » tor mar 17, 2011 22:46

Tackar för utförligt svar! Det får bli ett sommarprojekt vg vingplankan. Jag vill dessutom ha ett lättare skrov. Kommer nog att behålla de gamla medarna. Jag har också bakåtlutande styraxel så att meden lutar lite vid sväng. Skall borra nytt hål i meden för att ev få den mer båtroderlik. Din teori om kast kan säkert va riktig.
07noll5252399

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » fre mar 18, 2011 0:06

Mården, du frågade efter hur man beräknar nerkraften på plankan. Det finns en tråd från 2004 då vi diskuterade sånt. Här är trådlänken:

viewtopic.php?f=2&t=170

Då räknade jag på en anfallsvinkel på 4 grader, eff planklängd 2.0 m, plankbredd 25 cm och hastigheten 20 m/s. Då blev siffrorna så här:
4*(3.14/180)*2*3.14*0.9*2*0.25*(1/2)*1.225*20*20= 48 N =4.8 kp
Minskar du vinkeln till 1 grad får du dividera med 4, dvs kraften blir 1.2 kp = 12 N
Ökar du bredden till 0.3 m blir det 1.44 kp=14.4 N.
Ökar du längden till 2.4 m blir det 1.73 kp = 17.3 N
Ökar du hastigheten till 25 m/s blir det 2.7 kp = 27 N
Ökar du hastigheten till 30 m/s blir det 3.89 kp = 38.9 N

Vi hade mycket aerodynamiska diskussioner på den tiden. Kolla i början på DESIGN-trådarna.
Vi räknade på plankmotstånd också, både rektangulär o aerodynamisk form.
07noll5252399

mården
InläggCOLON 45

Inlägg av mården » fre mar 18, 2011 17:24

märker att jag svamlat om sånt jag inte vet..
bla seglets tryckpunkt, borde va där hängselen sitter dvs mitt mellan fotstrpparna på en bräda eftersom man ska ha lika mycket tryck på båda benen..men då borde brädan falla av om det är framför fenan..kanske mast foten drar åt andra hållet o tryckpunkten ändå ligger över fenan ?
är kanske inte så noga heller på en jakt där man tar upp lite sidokraft i styrmeden också.

en tanke jag har med downforce i plankan, är att när jakten går upp på två medar ökar infallsvinkel på plankan..
fick det till att om min jakt lutar 30gr i sidled ökar infallsvinkeln med 10gr på plankan och kraften ökar iomed det 10faldigt
enlikt lasses beräkningar från 4 kilo till 40 kilo när dom som mest behövs..mer svamel eller?ökar luftmotståndet med motsvarande?

intresant tråd om motstånd du länkade till
lite av mina tankar, glid friktion tror jag ökar markant när man har fullt tryck på medarna i sidled rån seglet..
tror du glömde en faktor, den stående riggningen ,repen som man har från medfäset till stödmasten o till skoten tror jag är usel areodynamik på , kanske inte så mycket men sammanlagt 10m rep som dras genom luften blir en del ialf lite :) ännu mer svammel

tror inte heller min jakt är den snabbaste ,jag såg bara till att va där när vinden fanns där med ett bra segel och en jakt som gick rakt

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » fre mar 18, 2011 21:47

Du har helt rätt i att anfallsvinkeln ökar vid lyft. Tänkte inte på det. Dessutom. om man har en osymmetrisk profil som du har, så är anfallsvinkel redan från början ca 4-5 gr, med överytan parallell med isen. Det var väl därför jag räknade med 4 gr i det ursprungliga exemplet. Däremot med symmetrisk profil är anfallsvinkeln noll, om mittlinjen är paralell med isen.
Med din nuvarande planka blir alltså kraften ca 15-20 kp redan från början vid 30 m/s i hastighet.
07noll5252399

Användarvisningsbild
Niohundraelvan
InläggCOLON 8
Blev medlemCOLON ons feb 11, 2009 16:37
OrtCOLON Nacka

Inlägg av Niohundraelvan » lör mar 19, 2011 10:27

leffefirebird skrevCOLONhej.

En ide till skrov skulle kunna vara att bygga ett med samma teknik som man bygger kajaker i trä.
Då kan man forma skrovet själv.Kolla Anders Jonssons hemsida http://www.andersj.se/ och
bli inspirerad. Funderar själv att bygga något liknande. Mina planer är nog att skrovet kommer att
vara ganska öppet.Inte täcka mer än fötterna men ha höga sidor.

MVH LEFFE/Bålsta.
Hej,
Min jakt är byggd med denna metod.
http://isjakt.multiply.com/photos/album ... 4#photo=14
Fungerar mycket bra och är både vridstyv och lätt.

Mvh Jerk

BUTTON_POST_REPLY