Jakt i aluminium

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
kristofer.eklund
InläggCOLON 5
Blev medlemCOLON lör jan 22, 2011 1:10

Jakt i aluminium

Inlägg av kristofer.eklund » tor feb 14, 2013 12:48

Hej!

Jag har en Isabella helt i aluminum. Den är oerhört smidig att plocka ihop och transportera men jag har några funderingar om designens inverkan på prestanda. Plankan är på min jakt i en rätt så böjstyv aluminiumbalk så något större flex är inte att tala om. Jag undrar därför vad flexet har för inverkan på prestanda eller är det mer en komfort fråga då det borde hjälpa till med att dämpa slag. Läste på om DN-jakter och där har man tom flex anpassat till åkarens tyngd. Det borde innebära att flexet har avgörande betydelse på ett sätt som jag inte förstår. Kan någon förklara?

Jag brottas också med att konstruera om mina medar som ursprungligen inte hade någon led och därför skär fast. Dom var också väldigt tunna (2 mm sandvik verktygs stål) vilket jag efter att ha läst på lite (och provseglat) inser är alldeles för tunnt. Vad jag däremot inte förstår är varför Isabellorna kör med samma typ av medar som DN. Borde man inte klara sig med 5 mm och kanske 500 mm långa? Det är ju mindre power i en Isabella. Mina ledade 3 mm medar (500 mm långa) funkar nu OK men jag skulle vilja bygga om ytterligare för bättre glid. Gillar f.ö. designen på de nya medarna av bockad plåt...

Sugen på att få fart på min jakt och hoppas på mildväder följt av kallt så att Värtan öppnar upp för möjligheten.

/kristofer!

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1334
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Re: Jakt i aluminium

Inlägg av boose » mån feb 18, 2013 13:19

Hej!

Studera denna trimguide som visserligen är för DN men bortsett från rigg/segeldetaljer så är det stora likheter med Isabellan.

http://www6.idrottonline.se/ImageVaultF ... manual.PDF

Boose
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

kristofer.eklund
InläggCOLON 5

Inlägg av kristofer.eklund » sön feb 24, 2013 1:07

Jag har kollat trimguiden för DN men flexets funktion för prestandan finns inte förklarad. Med rådande isförhållanden blir det svårt att testa sig fram till bästa funktion. Tacksam för andras teorier och förklaring.

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1334
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Inlägg av boose » ons feb 27, 2013 23:09

På en DN är det vikigt att mast,planka och rorsmans vikt är i balans,det betyder att man bygger jakten efter vikten på seglaren, med en helt stum planka så får du väldigt lätt ett medlyft som kan vara svår att hantera.
Och i en DN så funkar det inte så bra om du väger 70 kg och seglar en jag jakt skapad för en 90 kg kille, och vise versa.
En "lagom" mjuk planka skall/bör svikta ca 4 - 5 cm med "gubben" i lådan och allt monterat på jakten.
I Dn guiden står det
"PLANKAN
Plankans egen böjning påverkar också mastens utböjning på följande sätt:
När vindtrycket i det hemskotade seglet ökar förs detta genom masten över i jaktens kropp som i sin tur
trycker på plankan vilken beroende på sin styvhet böjer mer eller mindre nedåt. Detta ger i förhållande till
masten en minskad stagningsvinkel, ökad kompression och därmed böjning av masten.
För att fungera optimalt, enligt ovan, skall plankans spänst anpassas så att den på sin mitt böjer ned 40- 44
mm när den belastas med seglarens vikt, fullt seglingsklädd"

Allt i detta stämmer inte eftersom vi inte skotar våra segel på samma sätt som DN MEN, plankas spänst nämns ju här.
Vi/jag har en planka som vi belastar med ca 100kg och vill då ha en svikt på 4 -5 cm.
Detsamma gäller nosbrädan eller springboarden som det heter på englese, den skall oxå svikta, det ger en behagligare "resa", DN har ingen springboard, dom har en tryckfjäder ist. som skall ta upp stötarna, DN är ju från 1930 talet och kollar man på modernare konstruktioner så kör man med springboard.
Men det hindrar ju inte att en DN går snabt som faan!.
Hoppas att detta förklarar en del.

Vore ju trevligt om du har möjlighet att segla med oss, då kan vi ju kolla på din jakt och kanske komma med synpunkter/förslag på förbättringar.

Mvh
Boose
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

kristofer.eklund
InläggCOLON 5

Inlägg av kristofer.eklund » sön mar 3, 2013 21:19

Tack för förklaringen - antog att det var en kombination av komfort och prestanda som var anledningen till svikten. Nu hoppas vi på bättre förhållanden så man kan komma ut och testa på Värtan. Ansluter gärna till andra seglare för tekniska diskussioner och andra seglartips. Följer hemsidan för rapporter.

BUTTON_POST_REPLY