Parallellstag på plankan?

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 141
Blev medlemCOLON fre mar 5, 2004 13:24
OrtCOLON Norra Djugårn

Parallellstag på plankan?

Inlägg av Bengan » mån apr 1, 2013 11:41

Min säsong avslutades med bruten basplanka/bjälke och jag funderar nu på hur jag ska göra en ny i sommar. En detalj som jag ser på trimsidorna är parallellstagen för trimning av medarna. Jag hade inga större problem med det på förra plankan och jag kan inte minnas att jag sett det på jakterna jag seglat med. Är det "overkill" eller en bra detalj att montera?
På hemsidan rekommenderar ni ASK som träslag för plankan, men också kvistfri furu. Vilka är för- och nackdelarna med de olika träslagen enl. era erfarenheter?
Några andra tips för plankan till en cruisingåkare?
Hälsningar
Bengan
Cruisingseglare med TigrIs
Seglar GKSS-ekan E140 på Ålands hav i oistid

Användarvisningsbild
Badarolle
InläggCOLON 42
Blev medlemCOLON mån feb 17, 2003 13:30
OrtCOLON Hallstahammar
CONTACTCOLON

Re: Parallellstag på plankan?

Inlägg av Badarolle » tis apr 2, 2013 19:09

Hej Bengan!
Otroligt att min gamla planka har hållit i så många år!!!

Att montera en vantskruv på plankan mot beslaget gör att man på ett enkelt sätt kan justera paralelliteten. Det är inte roligt om man inte lyckas få medarna exakt paralella vid monteringen. Montera det ena mebeslaget med ett litet "glapp" så att Du kan justera in beslaget exakt. Rigga därefter jakten ock belasta jakten med din egen vikt. Justera och mät sedan in medarna så att de blir paralella.
Betr materialval i plankan kan sägas att Asken är betydligt segare och starkare men något dyrare. Om man väljer en Furuplanka skall man välja en tätvuxen och så kvistfri regel som möjlig. Alternativt kan man limma plankan i 2 skikt. Om man väljer att limma plankan spelar kvistarna inte så stor roll.

Det var trevligt att ses igen.

Lycka till så ses vi på isen nästa sässong.
Badarolle 105
Olle Åhrberg
http://badarolle.blogspot.com/
Licensierad Isabellaseglare S-105

Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 141
OrtCOLON Norra Djugårn

Inlägg av Bengan » tis apr 2, 2013 21:29

Hej Olle!
Tack för ditt svar! Ja, nog var plankan din stark och uthållig, men så har den varit med om ett och annat, bl.a. legat i Baggensfjärden en vecka och simmat efter en krasch. Nåväl. jag monterar väl töckna stag då - antar att dom finns i välsorterade båtshoppar. Lev väl så syns vi nästa säsong! Det var väldigt trevligt att träffa er i Sandviken!

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1338
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Personuppgifter

Inlägg av boose » fre apr 5, 2013 10:26

Tjena Bengan!

Såg att du "joinat" Isabellaföreningen, kul och välkommen.

Skulle vilja ha lite komplitterande uppgifter så att jag kan skicka ett medlemskort osv.
skicka dessa uppgifter till bosse@isabellaisjakt.se

Tel.
Mob
Adress
Postnr.

Med vänlig hälsning
Bosse
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 141
OrtCOLON Norra Djugårn

Inlägg av Bengan » ons apr 17, 2013 21:24

Tack för det fina lilla medlemskortet! Jag kanske hyr medlemsjakten nästa säsong till några Fastnetseglare från Irland som tröttnat på höga vågor. Vi ses efter en låång isfri sommar!
Bengan

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1338
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Inlägg av boose » ons apr 17, 2013 22:32

Det ser vi fram emot Bengan, ha en bra sommar eller "oissäsong" som vi isseglare säger!

Med vänlig hälsning
Boose
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 141
OrtCOLON Norra Djugårn

Inlägg av Bengan » lör okt 5, 2013 10:47

Lyckades hitta en kvistfri regel i gran i somras, som jag med tips från Lasse ställt in parallelliteten med hjälp av kartong som vi häftade fast i trädäcket, gjorde avtryck, och sedan vände jakten. Vi behövde justera 1 mm och fixerade högersidan med en vantskruv (syns inte på bilden). Nu får jag se om 1/ regeln håller och 2/ hur många km/tim fortare jakten går med superparallella medar!
Bengan

swespeed72
InläggCOLON 4
Blev medlemCOLON tor nov 1, 2012 11:53

Inlägg av swespeed72 » tis nov 19, 2013 21:10

Jag funderar på att tillverka en ny planka av 2 st limmade Ask-plankor. Om jag förspänner dom vid limning... Hur mycket skall jag förspänna? Min vikt är 96 kg + kläder.
/Lars Bjärkling

Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 141
OrtCOLON Norra Djugårn

Inlägg av Bengan » lör nov 23, 2013 22:26

Hej Lars,
Jag kan inte sånt, kanske någon annan vet. Vad jag funderar på är om du behöver limma en askplanka - det ska ju vara det bästa virket? Eller är plankorna inte tillräckligt tjocka för dina kilon?:-) Hur som helst, lycka till och berätta gärna vad du kom fram till!
Bengan

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 172
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

Inlägg av thorviking » lör dec 7, 2013 19:52

Hej igen,

köpte en restpost ask/propellervirke i 2 tum och 1/2 tum. Efter att jag använde asken som nedre ramlist för att bygga en ihålig (lättare ??) skrovbalk till en G-Flyer/alltså en riktig Isabella Classic, så kom jag fram till att detta var viktmässig hugget som stycket. Asken är ju riktig tung och därför kommer jag inte att bygga framtida medbalkar i detta dyra,tynga material.(overkill...)

Hittills har jag limmad balken i topp furu 2x1/2 tum från nordbackevirke samt något förböjd för ca. 100kg som inkludera pilot,matsäck o. vantförspänning.
Förböjning sker över en Kirnarps bordsskiva (107cm med stålram och spännskruvarrangemang) som mall med en distanskloss i mitten ca. 50mm höjd.
Innan balken tas bort efter 24 timmers vila fryses limningen med 8mm trädubbar med 100mm stygn,

Mina >Save Runner< medar som skruvas på en 16mm bult, dem kan alltså inte fastna i ett hål eller hinder, något som skonar just denna medbalk och dess 8mm centrumsbult som gör att jakten kan lätt göras till ett enda avlånga paket för enkel takräcketransport.

Gällande spårinställning håller jag på, troligen med framgång, testa med följande tanke:
Lite glapp, i mitt fall ca. 2 x 2,5 mm borde inte vara så avgörande eftersom jag har tryckpunkten på styrmeda släpande, dvs, före medens tryckcentrum.
Gällande medarna så har jag infäste ca. 15mm bakom tryckcentrumet.
D.v.s. ett ev. glapp trycker den mest belastade lä-medan på Toe-In som borde vara gynnsam för att ta sig upp mot vinden.
Dessutom har jag en liten Toe-In som grundinställning och hittills kan jag konstatera att lä-medan låter väldig fin och tyst när den måste jobba hård i det övre fartregistret.
Som sagt, allt under utprovning och en >Toe-In < kan ju också tänkas att >slipas in< i början på V:spåret.

I år, så Petrus vill, ska jag prova mina splitternya sågbladmedar med hårdmetallyta denna gången vänd mot isen och fastsatt för dämpad gång i var sin ASK medkasett. Toe-In oxo här 2 x 2,5mm. Bara att slipa V-spår på hårdmetall med bandslipen är ett helvete.....
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

BUTTON_POST_REPLY