PASSA PÅ!

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

PASSA PÅ!

Inlägg av Lasse H » mån jan 20, 2014 20:45

Just nu har www.surfspot.se januarirea på det mesta i vindsurfseglingsväg, så passa på! Själv hittade jag två segel, 7 kvm o 9.5 kvm.
07noll5252399

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1358
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Re: PASSA PÅ!

Inlägg av boose » tis jan 21, 2014 21:19

Instämmer!
Ett segel som jag tror starkt på är Maui:s Titan, det seglet har endast två chambers som dessutom skall vara extremt lätta att "snurra" på masten med litet tryck.
Det tror jag passar som handsken för vårt syfte, vi seglar ju med "stora" segel ( 8 kvm ) i lättvind medans Ws seglar med dessa i hård vind. Vi vill ha bukiga segel med Power i lätta vindar/dåligt före. detta segel påminner starkt om mitt NP V8 som jag hade ett par år, det fanns INGEN som hängde med det seglet. Som exempel kan jag nämna att vi seglade på saltisar norr om Lacka och vinden var skral, ALLA(inkl. Lasse & Olle ) stod still medans jag med detta segel samt hyffsade medar seglade i ca 50 km/t den dan. HELT SJUKT! jag tro att seglet spelade en stor roll i detta samt att mina medar var perfekta för dom förhållanden som var då.

Det blir en tur till SURFSPOT i morrn för inköp av ett Maui Titan GS

//Boose
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » tis jan 21, 2014 23:19

Jag köpte Maui Titan GS 9.5 kvm och Sailloft Cross 7.0 kvm. Skall försöka slå mitt rekord med 7:an. :shock: :lol: Den är utan cambers. Hoppas nu på en bra isvinter.
07noll5252399

Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 143
Blev medlemCOLON fre mar 5, 2004 13:24
OrtCOLON Norra Djugårn

Inlägg av Bengan » ons jan 22, 2014 10:42

Jag hade tyvärr inte så bra erfarenheter av mitt Maui Titan 7,5 i min premiärsegling i helgen. Cambers var svåra att få på och när jag äntligen fick på dem och riggade var det ingen större skillnad jämfört med mitt gamla Maui Spiderweb 5,9. Det kan bero på en mängd faktorer förstås, så jag får lära mig och testa. Annars rekommenderar jag också Surfspot och deras prylar, t.ex. Nothwings segelnedhalare och mastförlängare (så du slipper köpa ny mast för större segel).
Vi syns,
Bengan :?
Cruisingseglare med TigrIs
Seglar GKSS-ekan E140 på Ålands hav i oistid

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1358
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Inlägg av boose » ons jan 22, 2014 20:29

Att rigga ett segel med cambers KAN vara lite knepigt om man inte vet HUR man skall rigga det, vet man så är det ganska enkelt. Vid nästa tillfälle Bengan så skall jag visa dig hur man gör.

Boose

:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 143
OrtCOLON Norra Djugårn

Inlägg av Bengan » ons jan 22, 2014 23:37

Det tackar vi för! :D. Hoppas du har den rätta knycken - på instruktionsfilmerna på YouTube såg det så lätt ut... Hursomhelst, om seglet inte levererar trots vetenskaplig parallellitet, Marisa som testpilot (det var alltså inte skit bakom styrmeden) och nyslipade medar (till helgen) så vet jag inte vad jag ska göra. Vi får se när vi träffas nästa gång,
Segla lugnt,
Bengan

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » tor feb 6, 2014 22:33

Nu har jag provat att rigga mitt Maui Titan GS 9,5 kvm. Provade först med en mast som var avsedd för ett 12.5 kvm segel, IMCS 38, IMCA ? . Jag lyckades inte att med min handkraft böja ut masten tillräckligt mha nedhal o bom, så jag kunde bara snäppa in en cambers av tre, den översta.
Sen provade jag med en vekare mast, IMCA 28. Seglet skulle egentligen ha en mast med IMCA 32. Nu lyckades jag böja masten mha nedhal och bom så mycket som mastliket tillät,och alla cambers kunde snäppas in om än med viss möda. Nu återstår bara provsegling när tillfälle ges.
07noll5252399

Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 143
OrtCOLON Norra Djugårn

Inlägg av Bengan » fre feb 7, 2014 13:16

Ja, det är inte lätt att få på cambers, det verkar som om man ska hitta den perfekta kombinationen av nedhal/mastböjning och segelsträckning i bommen. När jag var på Surfspot häromdagen och pratade om mina bekymmer så sa dom att jag skulle ta med mig grejprna dit så skulle dom visa hur det går till. Det kanske kan vara något för dig oxå?
Hälsningar
Bengan

BUTTON_POST_REPLY