Mastfotsfäste

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 143
Blev medlemCOLON fre mar 5, 2004 13:24
OrtCOLON Norra Djugårn

Mastfotsfäste

Inlägg av Bengan » sön jan 26, 2014 22:02

Jag har varit bekymrad över fästet till mastfoten efter jag köpte en segelnedhalare. Jag såg en bra lösning som Per Linden har - en infästning som fanns i det kit med medar som ni sålde tidigare. Går infästningen att få tag i fortfarande? Alltså inte "kopparna" som man ställer mastfoten i utan en kvadratisk, upphöjd enhet, om ni förstår vad jag menar.
Bengan
Cruisingseglare med TigrIs
Seglar GKSS-ekan E140 på Ålands hav i oistid

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1358
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Re: Mastfotsfäste

Inlägg av boose » mån jan 27, 2014 17:33

Bengan skrevCOLONJag har varit bekymrad över fästet till mastfoten efter jag köpte en segelnedhalare. Jag såg en bra lösning som Per Linden har - en infästning som fanns i det kit med medar som ni sålde tidigare. Går infästningen att få tag i fortfarande? Alltså inte "kopparna" som man ställer mastfoten i utan en kvadratisk, upphöjd enhet, om ni förstår vad jag menar.
Bengan
Ja dom finns kvar, men inget vi använder eftersom dom skaver sönder träpinnen i mastförlängaren.

Gör en sån här istället.!

Bild

Med vänlig hälsning
Boose
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 143
OrtCOLON Norra Djugårn

Inlägg av Bengan » mån jan 27, 2014 19:30

Hej
Tack för svar! Jag har en dylik design fast med två metallkoppar. Problemet är att koppen som håller den nya mastfotsförlängningen (många n och g i det ordet :D ) och tillika segelnedhalaren skaver sönder den. Pers variant hade en brygga där nederdelen skrivas fast i jakten och i överdelen fästs ett windsurfingsmastfotsfäste (pust!) som kan flexa i 90 grader. Är det den typen du har kvar?
Hälsningar Bengan
PS. Jag skulle i o f s ha nytta av er trävariant som fäste för förmasten.

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1358
CONTACTCOLON

Inlägg av boose » mån jan 27, 2014 20:38

Vi använder ovast. exempel, fast numera har vi 4 hål istf 2, beroende på att vi seglar med olika storlekar på segel.
Största seglen ställer vi i dom främre hålen och flyttar bakåt när vi kör med mindre segel.

Hoppas det hjälper dig

Boose

Bild
Skype ID bosseca

Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 143
OrtCOLON Norra Djugårn

Inlägg av Bengan » mån jan 27, 2014 21:26

Låter bra, men mitt problem är att ställa mastfoten i en kopp, ovass eller ej, eftersom nedhalningsmekanismen bryts och nöts mot koppens sidor. De är ju konstruerade för att stå fritt på surfbrädan och kunna vikas åt alla håll. Men det vet du. Känner du inte igen det fäste som Per fick i sitt kit av er och som han anpassade?
Hälsningar
Bengan

Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 143
OrtCOLON Norra Djugårn

Inlägg av Bengan » ons jan 29, 2014 13:14

Bra att du hade sådana. Nu ska jag fixa monteringen så att mastfoten får samma flexibilitet som ett windsurfingsegel på en bräda. Angående olika stora segel med fyra koppar kan en möjlig utveckling vara att fästet monteras på en skena på liknande sätt som som på en bräda. Men det får i sådana fall bli till nästa säsong!
Bengan

Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 143
OrtCOLON Norra Djugårn

Inlägg av Bengan » tor mar 6, 2014 23:44

Jag monterade fästet, vilket var busenkelt, och efter en kort säsong som slutade med krasch i ett slukhål på Värtan, måste jag säga att fästet fungerar utmärkt. En möjlig utveckling är att kombinera det med ett förmastfäste och montera en skena för olika segelstorlekar/vindstyrkor. Ska fundera på det i sommar när jag reparerar jakten.
Hälsningar
Bengt

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1358
CONTACTCOLON

Inlägg av boose » fre mar 7, 2014 0:00

Hej Bengan!

Det låter intressant, vänligen förse oss med fotodokumentation när du är färdig med din "lösning"!

Med vänlig hälsning
Boose

Bild
Skype ID bosseca

Användarvisningsbild
Bengan
InläggCOLON 143
OrtCOLON Norra Djugårn

Inlägg av Bengan » ons sep 10, 2014 11:36

Jag fick bygga en helt ny jakt efter kraschen i vintras och passade efter många vändningar på att anpassa Isabellan efter windsurfingseglens principer vad gäller tyngdpunkten vid olika segelstorlekar. Jag testade mitt nya stora segel i vintras utan att det gav någon märkbar effekt så jag misstänker att det har med placeringen av mastfoten att göra, som man gör på windsurfingbrädorna.

Troligtvis är det enklaste att ta en mastfästeskassett från en gammal bräda och flytta över den till bellan, men jag och Stickan funderade ut en lösning där vi använde aluminiumprofiler på centaralbrädan innan jag skruvade på däcket på jakten. Efter en mängd filande och anpassningar är nu mastfotsfästet plus förmastkoppen flyttbara 40-50 cm på fördäck, så att jag ska kunna justera för maximal inställning av lateralplanet på mina två segel (5,9 resp 8 kvm2). En utveckling av konceptet är att göra seglets mastfotsfäste och förmastkoppen till en enhet, t.ex. genom att förlänga koppens basplatta så att den når så långt under mastfotsfästets bult så att man skruvar fast fästet och koppens ena sida i en rörelse, eller göra det så elegant som på Booses bild ovan, men anpassad för windsurfingseglens mastfäste och flyttbarhet på skenan. Som jag har det nu är det två M8 vagnsbultar med vingmuttrar. Funkar, men inte idealt vare sig estetiskt eller enkelt. http://youtu.be/BHjsmAquscI
Det ska bli spännande att testa när isarna väl kommer. Är det någon som prövat ett flexibelt fäste a la windsurfingbrädorna och har erfarenheter?

Hälsningar
Bengan

Uppföljning den 27/12: Svag vind var visserligen bra för då fick jag testa mitt 7,5 m2 segel, och prylarna höll. Test i hårdare vindar återstår.

4/1: maxbelastning idag och inga problem!

BUTTON_POST_REPLY