Frågor om rigg och inställning av medar

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Isabellaper
InläggCOLON 2
Blev medlemCOLON sön jan 24, 2016 10:04

Frågor om rigg och inställning av medar

Inlägg av Isabellaper » tis jan 26, 2016 20:18

Byggde min Isabella 2001 och har i ärlighetens namn seglat ganska sparsamt under årens lopp. Mycket beroende på att jag bor på Singö i Roslaagen och inte har haft någon att segla med. Men nu har jag fått kontakt med en kille i Grisslehamn och i helgen var vi ute och väntade på vind.
Jag tycker att min jakt är trög och har två konkreta undringar:
1. Jag har förstått att det är ganska avgörande att bakmedarna är helt parallella (verkar logiskt). Jag skall nu montera på vantskruvar för finjustering, men vilket är det enklaste sättet att ställa in medarnas position på - hur mäter jag fram att medarna verkligen är parallella?
2. Hur mycket spelar riggen in för fart och lättvindsegenskaper? Jag har seglat jolle i hela mitt liv och inser ju att större segel rimligtvis ger högre fart och jag har rigg (segel, mast och bom) från en ganska okänd 80-tals-bräda. Blåser det bra tycker jag att det går helt OK, men man känner sig ju lite slagen på förhand av alla jakter med moderna riggar.
Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1335
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Re: Frågor om rigg och inställning av medar

Inlägg av boose » mån feb 1, 2016 19:51

Hej
Jag använder ett 7,5m måttband, för att få så parallellt som möjligt, men ofta ändrar sig inställningen när det blir belastning på plankan.
Då får man titta på medarna för att se åt vilket håll snösprutet far då får man skruva lite tills medarna blir "tysta" då har man en bra inställning.
I lättvind kan gamla dacronsegel funka men dom flesta som seglar bra i lättvind använder moderna segel på 8 kvm och som har sk cambers insydda dom ser till att man får ett bukigt segel vilket man vill ha i lättvind och i trögt "före".
Hoppas detta var till ngn nytta.

Boose
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 172
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

Re: Frågor om rigg och inställning av medar

Inlägg av thorviking » mån apr 25, 2016 9:58

Hej,
vill tillägga till Bosses svar att din och seglets tyngdpunkt ska ligga rätt när medarna är justerade.
Har du prövad seglet >handgripligen< på en surfplanka då vet du vad tyngdpunkten ligger när du hålla seglet med bara ena handen samt hur punkten förflytta sig bakåt beroende på segeltypen när farten öka.

Tyngdpunktkompromissen av detta borde vara att denna ligger något förre plankan så den kom rätt när du nå din toppfart eller lite bakom för att skapelsen börja lova upp.

På mina mer eller mindre lätt glappande medar från >förr< ligger själva medens tyngdpunkt/axelborning något efter medens anläggningscenter på isen med tanke på att lä-meden bli den mest bärande/skärande och då få jag bort glappet till favör för en TOE-IN som skjuter mig upp mot vinden.

Jag har oxå experimenterat med att >slipa< en TOE-IN samt har och satsa på ytterst lite toe-in vid justage med laser.

Min nyaste skapelse är nästan helt glappfri fast fick en >micro toe-in<.
Här kan jag inte säga något för säsongen var >olycklig< kort, soft-is samt snö och en Crab-Claw-Proarigg beter sig soppas medlyftneutral att det påminna om att dem DN´s med stukat kolmast oxå blev mer medliftobenägna. All detta måste testas.....dock blev det ytterst tyst samtidigt på bägge medar lä och luv upp till den hittills bara ringa farter till >60km/h<.

Och sedan....mycket segel hjälpa bara vid ytterst lätta vindar se vad James007 säger till detta. Ett gamal 6,5m2 segel räcker för att segla riktig bra vid 1,5m/s. titt på mina videon.
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

BUTTON_POST_REPLY