caster

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Erik A
InläggCOLON 24
Blev medlemCOLON mån mar 3, 2003 11:47
CONTACTCOLON

caster

Inlägg av Erik A » lör jan 10, 2004 22:15

Jag är skam till sägandes inte färdig med min jakt än trots att det finns isar. Styrningen skall ordnas, och jag tänkte använda lagringen till framgaffeln från en cykel. Nu till frågan.

På de flesta hjulförsedda farkoster finns ett försprång i styrningen. Styraxelns tänkta förlängning träffar marken framför hjulets kontakt med marken. Detta för att åstadkomma en styrning som opåverkad vill stå rakt fram, och därmed en stabilare styrning. Finns det något särskilt skäl varför inte isjakter brukar ha detta?

Lagringen lutar redan där den sitter på cykeln, och enklast kanske är att låta samma lutning följa med på isjakten. Har någon provar att ha en styrning med försprång eller är det någon som vet varför isjakter inte brukar ha det?

Erik

dn743
InläggCOLON 17
Blev medlemCOLON fre jan 17, 2003 9:39
OrtCOLON Uppsala

Inlägg av dn743 » tis jan 13, 2004 0:48

Kollar man på dn jakter så tror jag att det är så på alla.
Robert Kihlström
Tel 070-6748892

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
Blev medlemCOLON lör jan 18, 2003 19:32
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

Inlägg av Jam007 » ons jan 14, 2004 20:46

Då jag just kört sönder min tredje nosplanka vill jag rekommendera en annan DN-grej. Fjäder i stället för fjädrande planka. Dock tror jag att man ska ha samma avstånd mellan styrmeden och huvudmeden. Om man kortar den så blir jakten väldigt instabil vid högre farter. (Ju kortare avstånd desto mindre kurvradie vid samma medutslag.)
Caster tycks annars vara en god idé. Har någon någon vinkelfundering?
Bör man vinkla styrstångsaxeln lika eller klarar det sig utan detta? Roderutslaget blir väl inte linjärt med styrstångsutslaget om axlarna inte är paralella?

Anders

dn743
InläggCOLON 17
Blev medlemCOLON fre jan 17, 2003 9:39
OrtCOLON Uppsala

Inlägg av dn743 » ons jan 14, 2004 21:01

Du behöver nog inte vinkla styrstången. Känns som överkurs. Gällande längden på jakten så kan du bygga så att plankan är justerbar som på dn där det är 2 bultar på varje sida av plankan som kan fästas i valfria hål i jakten. Jag rekommenderar att fästa plankan med plastmutter isåntfall som "offras" om du till t.ex. kör ner i en råk eller liknande. Jag körde ner i en råk i förra helgen med min gamla jakt som numera är kaffeved pga att jag hade en stadig bult som höll fast plankan och som slet sönder planka och låda när det slog tvärstopp i råken.
Robert Kihlström
Tel 070-6748892

Erik A
InläggCOLON 24
Blev medlemCOLON mån mar 3, 2003 11:47
CONTACTCOLON

Inlägg av Erik A » ons jan 14, 2004 23:21

Jag har gjort beslaget nu och det blev rakt. En viss lutning blir det ju ändå när plankan böjs. Jag tror inte att en linstyrning med hävstänger är så noggrann att man märker någon skillnad om axlarna inte är paralella. Den isjakt jag bygde förra året hade bakhängd rorkult varför linorna var korsade. Det satt dessutom en trissa på vägen. Resultatet blev att vajrarna var hårdare spännda med rorkulten i mitten än utstyrd. Det innebar inga problem under segling.

På vår nya isjakt kommer vi att ha lintrissor i stället för hävstänger. Styrspaken skall vara stående på sidan.

Erik

BUTTON_POST_REPLY