Nylonbultar

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 21:49
OrtCOLON Rönninge

Nylonbultar

Inlägg av pingvinen » sön feb 1, 2004 18:57

Med tanke på Lördagens krävande underlag på Björken så borde hållfastighets testen av nylon bultar i bakplankan vara avklarad. Dyrt ? ja, men troligtvis en billig försäkring ändå.
/P
Gillar vatten, både hårt å mjukt

Isthomas
InläggCOLON 94
Blev medlemCOLON tis jan 28, 2003 23:06
CONTACTCOLON

Inlägg av Isthomas » sön feb 1, 2004 19:46

Har du satt fast plankan med nylonbult? Vilken dim, - M12? Hur många?

/IsThomas
Istompa

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Inlägg av pingvinen » sön feb 1, 2004 20:15

Jupp.
Började med funderingar med slalombindingar men hittade ingen riktig bra lösning, visst skulle det ha funkat men det blev ingen bra konstruktion, tog upp detta med Lasse och det var han som sa att DN redan använde nylonbultar så varför uppfinna hjulet igen.... Bultarna är M10 och köps i 1 meters längder.
/P

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Inlägg av pingvinen » sön feb 1, 2004 20:16

Hur många ?= 2

JonasT
InläggCOLON 21
Blev medlemCOLON tis maj 20, 2003 16:28
OrtCOLON Sollentuna
CONTACTCOLON

Inlägg av JonasT » mån feb 2, 2004 15:37

Hej!
Är det någon som har testat att såga upp brottanvisningar i vanliga galvade bult? Tror ni det kan funka?

/Jonas
Tankarna ligger på is

Tel 073-93 84 106

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
Blev medlemCOLON lör jan 18, 2003 19:32
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

Inlägg av Jam007 » mån feb 2, 2004 19:30

Har varit inne på smala (typ 4 mm skruvar) i tjockväggiga rör. Skruvarna skjuvas av vid tvärnit...
Dock ej testat praktiskt.

Anders

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Inlägg av pingvinen » mån feb 2, 2004 21:00

Har också varit inne på detta med brottsanvisningar men jag valde den enkla vägen. 1 m räcker till 3 par bultar med en längd på 16.6 cm, räkna bort en mutter som måste limmas på i ena änden, om det blir tajt kan man nog försänka lite i plankan eller skrovet. 1 m stav kostar 270:- hemskickat, detta blir då 90 :- paret.
/P

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Inlägg av pingvinen » tis feb 3, 2004 10:09

Hej !
Fick en fråga, det har inte framgått att det är för att fästa plankan med istället för dom metallbultar som vi använder idag. Fördelen med dessa nylonbultar är att dom går sönder om man nu har oturen och kör fast i en spricka, det gör inte metalbultarna utan då är det skrov eller plankan som åker på stryk.
/P

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Inlägg av pingvinen » sön feb 15, 2004 18:33

I lördags körde vi på Björken med 5 cm snö och bitvis dålig stöpis och dubbelis, på sista repan så gick en av bultarna av utan att jag märkte det, det kanske är att överskatta nylon bultarna att segla under sådana förhållande. Man kan också spekulera i om jag hade haft stålbultar istället, hade jag fastnat då istället och skadat plankan/skrovet istället ? Det får jag aldrig reda på tyvärr. Jag kommer att fortsätta att prova dessa bultar för att svar på frågan om dom är bra eller inte, trots allt har dom pallat för mycket stryk.
/P

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » sön feb 15, 2004 20:17

Ur säkerhetssynpunkt bör man kanske aldrig åka på den här typen av is, halvfrusen stöpis. Men stora slukhål i isen o råkar, hur löser man det? Det finns en lite omständig lösning som fungerar i båda fallen. Jag provade den i fjol o kunde åka över råkar o hål som var minst halvmeterstora. Jag satte halvstora slalomskidor runt medarna som stack ner ca 2 cm genom skidorna i ett uppsågat hål. Enda nackdelen var att dom klapprade mot isen men det får man kanske stå ut med. Några bultbrott blir det i alla fall inte. Men det ser ju förstås inte så snyggt ut.
I Norrland åker dom på snö på detta viset.
Lasse H

dn743
InläggCOLON 17
Blev medlemCOLON fre jan 17, 2003 9:39
OrtCOLON Uppsala

nylonbultar

Inlägg av dn743 » mån feb 23, 2004 11:00

Gör som på dn istället använd vanlig metallbult med mutter tillverkad i delrin (acetalplast) som du tillverkar själv. funkar klockrent. går bara sönder när det ska gå sönder. Lite knepigt att få tag på delrin men ring alla plastfirmor så borde det finnas nån som vill sälja.
Robert Kihlström
Tel 070-6748892

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Re: Nylonbultar

Inlägg av pingvinen » lör apr 10, 2004 9:26

Vak påhälsningen i Görveln kostade mig en bakplanka "2x 4 tum" som gick av mitt på (kanske går att laga). Nylonbultarna klipptes snyggt av vid skrovkanten, undra hur aktern sett ut om jag hade haft stålbultar, det som fick stryk på skrovet var fästet för främre stag och hjälpmasthållaren.
/P

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Plankinfästning

Inlägg av Lasse H » lör apr 10, 2004 11:10

Hej P!
Lite märkligt att både planka o nylonbultar gick av. Nästa planka blir kanske lite bredare? Själv har jag klarat mig med en limmad planka best av 2 st 22x120 mm gran el fur, vet ej vilket. Jag har undvikit att göra hål i den för fästbultar utan har gjort två "omtag" av spikplattor som jag bockat till. Bultarna som går genom övre spikplattorna, med huvudet försänkt i plankans ovansida, är sedan fästa i plåtvinklar(från Bernd S) som är fästa i skrovets sidor utanpå mindre spikplattor som är skruvade mot skrovet. Skruvarna som håller plåtvinklarna mot spikplattor o skrov är 6mm diam, 2 st för varje plåtvinkel. Allt är mycket hårdhänt testat under mer än 100 mil på vinterns mycket dåliga isar.
Men nästa säsong blir det en 1 m längre planka, ännu lite bredare kanske, men uppbyggd o infäst på samma sätt. Det blir tungt men det borde vara bra för toppfarten (ej för accet)
Lasse H
07noll5252399

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Re: Plankinfästning

Inlägg av pingvinen » lör apr 10, 2004 16:01

Håller med dig att det var lite märkligt att både bultar och planka gick av. Min teori om detta är att när jag slog ner i vattnet gick bultaran av och sedan ställde sig plankan på tvären då staglinorna drog i den när skrovet forsatte framåt. Plankan klarade inte av att staglinorna drog i varsin ände samtigt som den stog på tvären och då gick den av på mitten. Detta skulle också förklara varför främre staglins fästet också blivit tydligt synbart utsatt för stora krafter. Som sagt jag hade ganska bra fart när jag åkte i och krafter blir det.

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » lör apr 10, 2004 17:18

Ja, så var det förstås. Tänkte inte så långt. Du kanske kan laga plankan med spikplattor + fullt med skruvar. Billig lösning i alla fall. Eller en plåtränna som passar runt plankan+ skruv. Det funkar säkert. Synd att skrota en så fin planka.
Lasse H
07noll5252399

BUTTON_POST_REPLY