Nylonbultar

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 21:49
OrtCOLON Rönninge

Inlägg av pingvinen » tor sep 2, 2004 20:18

Ny planka blir det förståsss.
Den här gången blir det en 170 x 45 som jag har slipat ner för att få spoiler effekt är det tänkt (inte vinge). Den är också limmad i båge för attt få högre frigång i modd/lössnö. Hoppas att att det funkar med hårdhet och dyligt.
/P
Gillar vatten, både hårt å mjukt

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Inlägg av pingvinen » tis sep 28, 2004 21:58

Pust.....
Jag gjorde ett hållfastighetsprov på min nya dyrgrip och plankf...n gick av.
Mitt prov bestod i att jag la en 10 cm kloss i varje ände och hoppade på plankan. Det borde den tåla om den ska vara något att lita på tycker jag.
Det blir nu att åka runt och leta efter nya bitar och den här gången ska jag hitta tätare virke. Dom förra bitarna var kvistfria men inte så täta.
Fråga.
Är det någon som har hittat på andra tester eller något sådant ?

/P

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Brottsanvisning?

Inlägg av Lasse H » tis okt 5, 2004 14:23

Hej Peter!
Snart dax igen! Kul!
Läste ditt inlägg ovan o undrar: hade du borrat hål för bultarna eller var plankan "hel"? Var gick plankan sönder? Mitten?
Själv tänker jag prova en längre planka i vinter, en på 3.5 m vilket borde minska lyftbenägenheten (och ge högre fart?). Skall limma ihop två 22x250 brädor o ev hyvla ner till vingprofil. Klass III går ju bra på denna planka så varför inte prova. Det är väl fortfarande inom KISS?
Syns så småningom!
Lasse H
:sport20 :sterb038 :sup
07noll5252399

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
Blev medlemCOLON lör jan 18, 2003 19:32
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

Vis av skadan

Inlägg av Jam007 » tis okt 5, 2004 18:19

Kanske något att ha i åtanke:

Jag gjorde en liknande planka (2,6x0,3 m) som du beskrev men med hälften så breda brädor. Det var inte lyckat. Jag hade stora problem med att få den att hålla ihop och med skruvspänningar i träet. (Kanske ett problem med låg kvalite på träet och bygget :oops: ...)
Jag har i år tänkt använda flera smalare brädor typ 22x45 då jag tror att det fungerar bättre. Det borde också bli betydligt starkare då de inte får gemensamma årsringar som de kan spricka längs.

Anders M

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Re: Vis av skadan

Inlägg av pingvinen » ons okt 6, 2004 22:08

Skepp å hoj bröder !
Plankan sprack är väl en bättre beskrivning. Det var den undre plankan som inte höll och det sprack vid bult hålet. Jag har nu efter en massa letande funnit en 170x22 och en 145x22 (råplan,gran) som är täta mellan årsringarna som jag ska limma någon vacker dag. Jag tror nog att jag ska lägga en regel på plankan att hoppa på (som är lika bred som jakten) vid nästa hållfastighetsprov.

Jam007
Hade du råplan eller inte ? Det är nog viktigt att ha en så grov yta som möjligt på limsidorna för att få stor limyta. Min förra planka var råplan och jag epoxylimade den med glasfiber mellan för att "fylla upp" mellan plankorna. Den fungerade bra......tills vaken.

Jag har också funderat en hel del sista tiden på nylonbultar då jag måste beställa nya. Jag tror jag har bevisat att 10 mm bulten håller under "normala" förhållanade men om föret är tungt då slits dom mellan planka och skrov. Jag tror nog att det kan var ide' att gå upp till 12 mm. Ska fundera ett tag till, det är bara att testa vidare.
/P

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
Blev medlemCOLON lör jan 18, 2003 19:32
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

Inlägg av Jam007 » tor okt 7, 2004 17:50

Jo det var råplanade på limytorna. Men jag hade problem med spänningar som ville kupa och vrida plankorna vilket gav problem med limningen och den började spricka efter ett tags seglande så jag fick limma om. Där av min tanke att ha flera smalare så att dessa spänningar minskar.
Fast det var inte någon av mina noggrannare byggen så där av parentesen...

Anders

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Inlägg av pingvinen » lör nov 27, 2004 16:44

Halloj !
5 brädgårdar och en massa mil för att hitta rätt "virke" En planka hittade jag på Rönningebygg (170x22)och den andra i Södertälje(140x22). Gran, tätt mellan årsringarna och inga stora kvistar var kraven. Som den andra har jag epoxy limmat den plus att jag la ett skyddande lager även på utsidan.
Nya plankan testad (hoppad) och klar för målning. Den verkar mycket lovande. Tyvärr så tar utbyggnaden mycket tid och energi.

/P

tomas botold
InläggCOLON 2
Blev medlemCOLON ons dec 1, 2004 12:40
OrtCOLON Västerås

Nylonbultar

Inlägg av tomas botold » mån dec 6, 2004 20:39

Hej!
Tycker det låter smart att skona plankan.
Var kan man köpa/beställa nylonbultar?
/TB :roll:

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Re: Nylonbultar

Inlägg av pingvinen » tis dec 7, 2004 21:30

Hej !
Dessa priser gällde förra året (M10) men som sagt jag skulle absolut välja att gå upp till M12 (jag har ett par M10 kvar)

STHLM Lindhagensplan
Sifvert tel 08-4407320 326:-/m plus moms (butikspris)

Åkersberga
Skruvcentralen tel 08-279940 101:-/m plus moms och frakt (140:-)
(förutsätter att ni skickar kontater till dom för att slippa postförskott)
/P

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Re: Nylonbultar

Inlägg av pingvinen » lör apr 2, 2005 13:30

Idag körde jag ner i ett hål med höger bakmed och nylonbulten (10 mm)gjorde vad den skulle, gick av. Och andra sidan bedömmer jag om jag haft stålbultar så hade nog ingenting hänt mer än att jakten hoppat till.

Pest eller kolera
Nu har jag inga nylonbultar kvar så det får blir stål.
/P

BUTTON_POST_REPLY