mederne ..... hvor skarpe er dine ?

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Användarvisningsbild
Michael
InläggCOLON 20
Blev medlemCOLON tis feb 11, 2003 13:00
OrtCOLON Hvidovre Sejlklub Suset - Danmark
CONTACTCOLON

mederne ..... hvor skarpe er dine ?

Inlägg av Michael » tis feb 3, 2004 23:15

jeg er god til at slibe kniv og jeg har slebet mine meder i hånden så det er meget skarpe ...... men er det også det bedste ?

Jeg har erfaret at min isabella sejlet udemærket når den har sejlet 30 timer uden at jeg har slebet mederne. De er på det tidspunkt stadigt uden hak og ridser men let rundede i skæret.

Jeg kan ikke finde informartion om meder på nogen DN hjemmeside.

Hvad er rigtigt ... en skarp mede eller en "rundet" mede ?

Michael
82,6 kmt og jeg gyser stadigt !
Hvorfor dø af kedsomhed i sofa'en når du kan dø af skræk i en Isabella ! besøg www.iceboat.webbyen.dk

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1360
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Medar

Inlägg av boose » ons feb 4, 2004 0:04

Michael!

Jag slipar mina medar inför VARJE segling, jag föredrar vassa medar så att man får "bett" i isen.
Med slöa = runda medar kan man få "spin out" vilken inte är så trevligt.

Boose ( 95,3 kmt :D )

:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
Michael
InläggCOLON 20
CONTACTCOLON

is og mast

Inlägg av Michael » ons feb 4, 2004 18:22

Bosse,

jeg kender til spinn-out ..... også helt ud af sædet ..... ups.

Jeg tænke på, om modstanden er større i en mede som skær sig ned i isen fremfor en mede som "ligger" sig på isen.

Min erfaring med spinn-out siger mig, at det er isens kvalitet som bestemmer og der er spinn-out eller ej. Helt blank og hård is giver lettere spinn end is med "små bølger" eller let snedækket is.

En anden tanke; har du prøvet at fylde din mast op med expansions skum for at stive den af ? jeg påtænker at liggen en lang bambus stav ind i min alu. mast ( som ikke kan adskilles ) og så fylde masten op med skum omkring denne kærne af bambus.

Michael
Hvorfor dø af kedsomhed i sofa'en når du kan dø af skræk i en Isabella ! besøg www.iceboat.webbyen.dk

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1360
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

"Spin"

Inlägg av boose » ons feb 4, 2004 22:43

He he jaa du känner till det!! :D

Detta med medar är ju en hel vetenskap! jag tror inte att man kan säga
HUR en mede skall se ut,, det beror helt på förutsättningarna, slipning, material , slipvinklar, material, åkyta mm mm isens beskaffenhet, kyla.
Jaa det finns MÅNGA parametrar att laborera med, jag skulle säga "try and error". De finns dom som laborerat med detta i 20 år och dom blir ALDRIG fullärda.
Ett tips jag kan nämna är att vid blötsnö/tö så skall man smeta på skidvalla på MEDSIDORNA för att minska friktionen och förhindra att snön fastnar på medarna.

Boose!
( Blankis vankas till helgen :D )
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
Michael
InläggCOLON 20
CONTACTCOLON

skidvalla trick

Inlägg av Michael » tor feb 5, 2004 13:25

skidvalla tricket .... tak for det. Jeg sprayede mine meder med Superlupe sidst jeg sejlede i sne, men skidvalla er sikkert meget bedre.
Det skal prøves .... håber på frost i week-ende. Lige nu regner det i danmark og temp. er oppe på 8 plus !

JonasT
InläggCOLON 21
Blev medlemCOLON tis maj 20, 2003 16:28
OrtCOLON Sollentuna
CONTACTCOLON

Inlägg av JonasT » tor feb 5, 2004 13:40

Ja nu har jag fått en idé igen som jag tänkte dela med mig av.

Om man nu bygger en nosplanka av en slalomskida, då får man ju en skida över. Man kunde skala av belaget från denna och limma den på medornas sidor för bättre glid och bättre fäste för glidvallan. Jag tror inte belaget är tjockare än 1 mm.

Alternativt skulle man kunna rugga upp ytan på medarnas sidor med slippapper för att få mindre friktion mot snön. Det är kännt bland skidåkare att en viss ytstruktur i belaget ger bättre glid än en blank yta mot snö. Jag har även sett att båt-bottenfärgen VC 17 använde detta som ett argument i sin reklam för nåra år sen, altså att en viss ytstruktur ger mindre friktion mot vatten. Om jag inte minns fel så ska ytstrukturen vara grövre vid varmare snö.

Jonas T
Tankarna ligger på is

Tel 073-93 84 106

Användarvisningsbild
Michael
InläggCOLON 20
CONTACTCOLON

Inlägg av Michael » tor feb 5, 2004 18:09

hold hovedet koldt nu Jonas ! ..... en KISS løsning er født. Der er mange fluid-teorier og jeg husker Poul Elvström prøvede sig med bundmaling som mindede om shark-skinn / haj hud. Jeg har haft et par langrends ski som også var "smørefri" med en fiberbelægning som lignede pels og skulle rejse sig og give bid i stedet for skidvalla...... det var ikke helt godt

Michael .... nu med skidvalla på mederne

JonasT
InläggCOLON 21
Blev medlemCOLON tis maj 20, 2003 16:28
OrtCOLON Sollentuna
CONTACTCOLON

Haj

Inlägg av JonasT » fre feb 6, 2004 10:59

Ja hajhud kan nog vara mycket besvärligt att få tag på. I och för sig räcker det nog med 1 haj.
Jag föreslår istället att man tar skinnet från gravlaxen på julbordet. Ingen brukar vilja ha denna ändå. Den är ju rätt kladdig så nåt lim behövs nog inte egentligen...

Jonas T
Tankarna ligger på is

Tel 073-93 84 106

Användarvisningsbild
Michael
InläggCOLON 20
CONTACTCOLON

Inlägg av Michael » fre feb 6, 2004 17:50

det var et meget økologisk foreslag med lax'en ...... hvis det fryser lugter det nok heller ikke .... meeeeenn jeg holder mig til skidvalla !

Michael ...... hellere lax på brød end lax på meden !

BUTTON_POST_REPLY