Fart i teorin

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1338
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Milt!

Inlägg av boose » lör feb 8, 2003 11:53

Jaa vi får hoppas på mildväder ett tag, lycka till med seglingen,
meddela gärna här på forumet om det går att segla.

Boose!
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 172
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

Re: Fart i teorin/ så sant så sant

Inlägg av thorviking » tor feb 23, 2012 22:09

Hej,
kunde här om dagen praktisk pröva dessa sanna teser.
Hade tyvärr inte en GPS på mig, skulle ju bara bli en snabb transport hem till depån när kuling slog till när jag siktade stadens högglanspolerade skridskorundbana framför Arvikas Skyline vid sunset.

Allt som skrevs här i James fina artikel kunde prövas i perfekt vind riktad mot bana/rigg, perfekta medar, en sig vindosynliggörande pilot, bästa lämpliga mast och min finaste kevlarsegel på ca.>4m2 sydd av vindsurfaässet Broström/Åmål för ändamålet. Dvs rätt buktad för just rådande förhållanden.

Allt stämde bortsett från GPS:n hemma vid datorn för att utvärdera gårdagens mil:ande som isbrytare på Glafsfjordens överisar, 41km inte så dåligt endå.

Dock vad var den verkliga farten???? långt över 80 knyck i alla fall, det har man upplevt och mätt tidigare dock nu och detta med en jakt som låg som ett strykjärn, gick nästan ljudlöst på den våta runway:n samt accelererade så som om änglarna sköv till en motorlös Porsche... och vad hade hänt om jag hade vald min minsta 3,3m2 Neil Pride stormsegel oxo den med troligen rätt profil.

Nåväl, bara lägga detta på minne och den gamla e-trex:en permanent i ryggsäcken i fall att......
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1338
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Re: Fart i teorin

Inlägg av boose » tor feb 23, 2012 22:33

Intressant läsning Peter! men VAD har egentligent hänt sedan denna tråd skapades 2003?? vad har DU gjort för utveckligen? och vad har vi gjort?

Du påstår att du seglat i typ 80 km/t vilket jag tror är sant, jag har seglat i nästan 110 km/t i inte alltför perfekta förhållanden, vad tror du att vi kan uppnå i idealiska förhållanden? vad är din "drömnivå" för du uppskattar ju "farten" lika väl som vi! Och alldeles oavsett vilket skrov vi sitter i så har väl denna fråga en viss relevans! Ser fram emot ditt svar!
På lördag ryker rekordet,,,,, då skall jag segla i 120!!!
Boose
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 172
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

Re: Fart i teorin

Inlägg av thorviking » fre feb 24, 2012 0:48

Hej Bosse,
jag hålla tummarna för dig i fjällen, dit ja >måste< just nu.....!

Om du vill nå upp till Warp 1,2 med Bananen så måste oxo du följa >James Lag< dvs. gissningsvis 5,5 m2 som max för du har extrem (?)spårvitt-->spårmotstånd att övervinnar samt att de segel jag såg i din garderob kommer att bromsa i toppen om inte du överskota den nedre delen till neutral och bara förlita dig på att den hemskotade toppen dra. (min teori).
Det förargliga är ju att det goda och onda växa med kvadraten till farten och jag kunde berätta vad en liten VHF antenn ute på en segelflygplan ställde till med innan jag fällde den in i sidrodrets fasta del....

Mitt race gick med klockrent halvvind till lite förlig totalt hemskotat mot svansen. Eftersom jag inte kan överskota och svansen är tänkt att flexa ut överskottet i byarna så måste seglet vara anpassad för isjakt ej vattensurf.
Och så var det. En ögonfröjd att titta upp i seglet och dess form, dem röda bomullstrådar ect. under >raseriet< för som sagt jakten låg som strykjärn med en lätt tendens att falla fast detta menar att den vill lätt lovar för jag har släpande styrmede som gör allt >tvärtom< och därtill med lite vinkel i styraxel så det biter bättre i kurvan på stålisar. Dessutom slutar jag segel mot kroppen för att minska den nedre inducerade motstånd fast det är inte så lätt när man gör sig till en ål.

Nej, på denna Isabella Classic modifikation går det inte att förbättra så mycket mer dock skulle jag rent mätteknisk se att jag skrapade någonstans nära
Warp 1.

Kanske lyckas jag med den nya stenåldersriggen på den nya Flyern.

Hör av dig hur det gick, sanningen presenteras säkerligen i Holland?
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1338
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Re: Fart i teorin

Inlägg av boose » lör feb 25, 2012 22:25

Sorry Peter, Vind och is räckte endast till 95 km/t idag!!
Boose
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

BUTTON_POST_REPLY

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster