Högre Bellafart

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Högre Bellafart

Inlägg av Lasse H » ons mar 31, 2004 11:13

För den som önskar lite högre fart på sin Isabella är väl enklaste varianten att öka planklängden till t ex 3.5 m. Har man en lång nosbräda så borde det inte se så oproportionerligt ut. Min egen Isabella är över 3.5 m lång. Det blir då en längre vältmomentarm för jakt+pilot, ca 33 %, vilket tillåter att man tar ut 33% högre kraft från seglet innan man börjar "flyga". Tänker prova detta nästa år. Det är ju fortfarande KISS!
Lasse H
PS Nu är inte jag den som längtar efter att åka fortare utan det är mera principen jag är intresserad av. 67 km/t räckte bra för mig :shock: . DS
07noll5252399

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
Blev medlemCOLON lör jan 18, 2003 19:32
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

Lpankbredd

Inlägg av Jam007 » lör apr 3, 2004 19:06

En god idé
Tänkvärt är dock att:
Max fartökning är roten ur breddökningen och max böjbelastning i plankan proportionell mot längden av plankan och nedböjningen ökar med kubiken på längden om tvärsnittet är konstant. Detta kräver kraftigare planka.

33% bredare 15% högre maxfart och ca 54% tyngre planka.

Jag tror mer på vingplankan för att öka maxhastigheten. Se tidigare inlägg här.

En 3 m lång upp och nervänd 40 cm bred vingplanka i glasfiberarmerad plast vore ett sommarprojekt. Om än att tumma på KISS...

Det kan finnas ytterligare ett skäl till att det finns en maximalt lämplig plankbredd. Ju bredare jakt desto mindre nedåttryckande kraft på lämeden vid samma sidkraft. Risken för sladd ökar och där med behovet av mer skärande medar vilket i sin tur ger större friktion.

Läge för tanke och experiment! :)
Anders

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
Blev medlemCOLON lör jan 18, 2003 19:32
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

Rättelse mm

Inlägg av Jam007 » sön apr 4, 2004 10:54

Rättar mig själv.
33% ökning av planklängden innebär 104% ökning av vikten och 65% ökning av luftmotståndet vid en uppskalning av befintlig balk. Bredd och höjd måste göras 24% större för att samma nedböjning ska bibehållas. Om jag nu räknat rätt...

Man kan enkelt visa att största maximala sidkraft som jakten klarar och där med största möjliga fart är när plankbredden är dubbla höjden till seglets tryckpunkt om medarna har 90 graders symetrisk eggvinkel. (Max sidkraft före tippning är proportionell mot plankbredden och max sidkraft innan meden hoppar ur spåret är omvänt proportionell mot plankbredden.) Detta om man inte utnyttjar aerodynamiska effekter...

Synd att isen försvinner :cry:
Fast i maj kommer trimaranleveransen :D

Anders

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

3.5 m planka m vingprofil

Inlägg av Lasse H » sön apr 4, 2004 12:22

Hej Anders m fl!
Man kan ju göra både och, dvs ha 3.5 m o ge den vingprofil. Då får man ju dessutom ännu större "ving"yta. Man kan göra plankan bredare o tunnare dessutom, kanske 30 cm bred? Man har gott om tid nu att förverkliga planerna.
Låter spännande med trimaranen. Själv är jag sugen på att börja experimentera med under färd ställbara bärplan runt ett lätt skrov, enl något som visades på båtmässan. Det verkar vara lagom vår- sommar- höstaktivitet.
Lasse H
PS. Det verkar fortfarande gå att segla på Görväln
07noll5252399

Isthomas
InläggCOLON 94
Blev medlemCOLON tis jan 28, 2003 23:06
CONTACTCOLON

Re: 3.5 m planka m vingprofil

Inlägg av Isthomas » tis apr 6, 2004 20:17

Lasse H skrevCOLONHej Anders m fl!
Man kan ju göra både och, dvs ha 3.5 m o ge den vingprofil. Då får man ju dessutom ännu större "ving"yta. Man kan göra plankan bredare o tunnare dessutom, kanske 30 cm bred? Man har gott om tid nu att förverkliga planerna.
Låter spännande med trimaranen. Själv är jag sugen på att börja experimentera med under färd ställbara bärplan runt ett lätt skrov, enl något som visades på båtmässan. Det verkar vara lagom vår- sommar- höstaktivitet.
Lasse H
PS. Det verkar fortfarande gå att segla på Görväln
Hej Lasse

Vi är flera som funderar på just den jakten. Jag har varit i kontakt med konstruktören. Det kanske finns en möjlighet att få köpa själva trimplanen. Resten kan man bygga själv.
Vore kul om vi blev några st som byggde en sådan.
Den som är intresserad kan väl maila mig.

thomas.lindhe@bredband.net

070-656 08 18
Istompa

BUTTON_POST_REPLY