att åka fort och sitta kvar....

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

att åka fort och sitta kvar....

Inlägg av thorviking » mån apr 5, 2004 13:38

Hej,

på mina sista seglatser på knuckliga isar och relativ höga farter med delvis tvära kastförsök av jakten att bli av med mig löste jag situationen på följande sätt och under färd:

Jag har ett spärrblock för skotlinan. I änden på linan sitter en ca. 10cm träpinne, bra att ha när man måste bogsera jakten hem på lång lina/skot fast då fast i styrmedan.

När jag hade skotat hem allt det gig så la jag en törn rund denna pinne nära sitskanten dock så att jag fick slipp på den omedelbums när det behövdes.

På så sätt höll jag i mig med ena handen som en rodeo cowboy i sadelknappen på en skenande mustang.
Det var dotterns västernsadel som gav mig den ingivelsen. Mycket effektivt att håller sig kvar och njuta 2 medarsegling som jag klara nu över ca. 20m.

Hade funderad att använda bälten dock kändes detta inte tryggt nog. Vet inte hur knepet fungera på en isbox dock på en modell klassik eller en därefter modifierad G-Flyer fungerar det utmärkt (som allting på denna modell fungera utmärkt…so klart) Har alltid funderad varför denna isbox kom till, bara att den kan flyta? Det kan min overall också och en G-Flyer V bär jag ensam lätt som en plätt från taket till isen.

Till nästa saisong skall jag bara flytta blocket 5cm närmare sitsen för att få en ännu bättre linvinkel för extrema rodeo övningar vid drömmen om att nå 100km/h.

Nu är det slutseglad och jag byta till tjärapensel och styråran….

Peter,
alias G-flyer alias ThorViking
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Flytande Bella

Inlägg av Lasse H » mån apr 5, 2004 17:23

Hej Peter!
För egen del har jag bara badat med Bellan på grunnt vatten, 3.5 m, men om man har 10m eller mer under sig är man nog tacksam för att den flyter. Fast den duger inte att sitta på, jag försökte.
Lasse H
:sterb038
07noll5252399

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

att hålla i sig....

Inlägg av thorviking » tor apr 8, 2004 16:45

Hej Lasse,

var det du som badade i Glafsfjorden när 08 gänget hemsökte Värmeland…..?

Jag glömde säga att G-flyer modellen styrs med fötterna, en säkerhetsdetalj.
Jag har sett en DN-tjej som fick rorkulten i bröstet vid en tvärstopp med knäckta revben som följd… inte roligt.

Dessutom har jag en vilostag för hälarna framför styret, so man kan spjärnar hård emot och fixera styrmedan när det blir sprickig och redeo´n börjar.

En spärrblock är guldvärd och avlastar mycket.

Glad påsk till alla
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Bad, styrning mm

Inlägg av Lasse H » tor apr 8, 2004 18:54

Hej igen!
Nej , det var nog Lasse K som badade i Glafsfj tror jag att jag har läst i gammalt inlägg.
Första året, i fjol, styrde jag med spak men efter att ha vält, spaken åkte med mig när jag åkte i sidled, så styr jag nu med fötterna som du fast med styrlinorna fästa halvvägs in på fotpinnen. Det känns säkert.
Har du inga sidohandtag att hålla dig i, apropå rodeo?
Apropå bad, har du aldrig förlorat en G-flyer i en vak? I så fall är det nog bara frågan om när det kommer att hända. Grytan o Glafsfjorden är väl ganska djupa?
Glad Påsk själv!
Lasse H
07noll5252399

BUTTON_POST_REPLY