Vindsurfingbräda?!

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Emil
InläggCOLON 2
Blev medlemCOLON sön nov 14, 2004 0:36
OrtCOLON Stockholm

Vindsurfingbräda?!

Inlägg av Emil » sön nov 14, 2004 0:41

Hejsan.
Har en vindsurfingbräda liggande hemma och har fått upp ögonen för isjakter. Eftersom jag är sugen på att testa det och inte vill lägga ner några större summor på det, så slog det mig att jag kunde använda min vindsurfingbräda som ligger och dammar i garaget.
Jag undrar om det finns nån här som har testat på att bygga en isjakt av en vindsurfingbräda eller om det är nån som har några tips?

// Emil
Åker man på isen ska man ha klubba och puck med sig.

Per-Arne
InläggCOLON 89
Blev medlemCOLON sön jan 26, 2003 12:09
OrtCOLON Per-Arne

Inlägg av Per-Arne » sön nov 14, 2004 12:48

Det näst enklaste/billigaste sättet att issegla med dina gamla vindsurfinggrejor är att använda en wintersurfer. Det är en lättmetallskena som man spänner mellan sina pjäxor och trär på vinsurfingriggen på en ledad hylsa i mitten. Det går väldigt bra att issegla med långfärdskridskor, men man blir lite låst och det är svårt att ta bra höjd. Tidigare kunde man köpa wintersurfer hos Beli Marin. Wintersurfer hade en egen hemsida tidigare men den fungerar inte nu.
Det allra billigaste allternativet är att spänna fast en soppslev längst ned på riggen! Det låter som ett skämt, men fungerar tydligen.
Jag känner inte till någon som har använt sin gamla bräda och issegla på.
Per-Arne

Emil
InläggCOLON 2
Blev medlemCOLON sön nov 14, 2004 0:36
OrtCOLON Stockholm

Inlägg av Emil » sön nov 14, 2004 13:03

Det jag menade var att ja skulle utgå ifrån windsurfingbrädan som kropp för en isjakt. För att sedan sätta på en planka på bakänden för dom bakre medarna.. Tror du att det skulle kunna fungera?
Åker man på isen ska man ha klubba och puck med sig.

Per-Arne
InläggCOLON 89
Blev medlemCOLON sön jan 26, 2003 12:09
OrtCOLON Per-Arne

Inlägg av Per-Arne » sön nov 14, 2004 20:22

:? Det enda som jag ser att du skulle kunna ha nytta av med brädan är masthålet. Eftersom du vill bygga om brädan till en isjakt där du sitter ned, behöver du dessutom ha
en stabil hylsa och styranordning,
stag och fästen för dessa både på masten och isjakten
3 st medar och tvärplanka och fästen för denna
En stadig"sittplats"
Jag tror faktiskt att det blir lite överarbetat att bygga om en bräda när det redan finns en så smidig och enkel grundkonstruktion som Isabella Classic. En vindsurfingisjakt tror jag skulle bli rätt tung och förmodligen även otymplig att transportera
Du kan ju kolla efter begagnade Bellor och ev. kanske du kan använda vindsurfingseglet och riggen som du redan har.
Om du kan tänka dig en större fysisk utmaning dvs. issegla stående (soppslev eller wintersurfer) skule du komma väldigt billigt undan. Men du kommer förmodligen även att leva farligare. Boose vurpade rejält när han vintersurfade för x antal år sedan och hade en lång rehabtid. Jag har själv wintersurfat i många år och det har gått bra utan vådliga vurpor.
Nu Skimbattar jag och det passar mig perfekt!
Per-Arne

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

vindsurf

Inlägg av thorviking » tis nov 16, 2004 17:27

hej,
låt blir med denna grejen mellan bena, livsfarlig!

köp en soppslev från IKEA och gör dig en 40cm mastförlängare i trä. borra 2 4mm hål genom slevens handtag och skruva den med mastfoten nerställt i sleven i träet.
böj ner handtagets övre del till en krok och surra din segelhals mot denna.

ta tag i masten och bomen. ställ den skodda mastfoten bredvid dig och segla iväg. Toppfarter rund 60km/h är inga konster. det är enkel och lätt och för allting snubbelfri. pråta av erfarenhet.

sedan kan man meka med seglet mm.
Vad är det för en planka du äger. Jag söker en epoxy Mistral för en vattenfarkost.
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

JonasT
InläggCOLON 21
Blev medlemCOLON tis maj 20, 2003 16:28
OrtCOLON Sollentuna
CONTACTCOLON

Inlägg av JonasT » ons nov 17, 2004 11:09

Hej Emil!
För ca 6 år sen hadde jag en arbetskamrat som berättade att han byggt en isjakt med surfingbrädan som skrov. Jag fick aldrig möjlighet att se den. Lycka till!
Tankarna ligger på is

Tel 073-93 84 106

Classe
InläggCOLON 24
Blev medlemCOLON lör aug 16, 2003 16:20

Plastlåda

Inlägg av Classe » ons nov 17, 2004 21:49

Jag har en plastlåda typ Class III som skräpar 1500:- det är nog ett
bättre alternativ än vindsurfingbrädan
De finns en snubbe i Dalarna som testat detta med Wind-surf-rigg :-)

/C

Användarvisningsbild
Danne
InläggCOLON 92
Blev medlemCOLON mån mar 10, 2003 18:11
OrtCOLON Strömsholm
CONTACTCOLON

Inlägg av Danne » fre nov 19, 2004 23:07

1 Ta en optimistjolle som läcker. Dom är gratis
2 Gå till skroten där kan du får tre halvmeters T profiler i bonnjärn
3 Bulta två så långt akterut det går. Den tredje sätter du på en lite bräda med en genomgående bult (prcis som på en lådbil).
4 Använd antingen ditt gamla surfsegel eller det segel och mast du förhoppningsvis fick med jollen.
5 Slipa lite båge på medarnabak och mycket båge fram så behöver du inte bygga den snitsiga ledfunktionen som vi har på Bellorna.
6 Ha kul som fan nu.

Den stora fördelen, förutom priset ca 200 kr, med denna "jakt" är att den flyter lite bättre än Bellan om du råkar bada med den.
Min gamla jolle gjorde en sissådär 80 km/h innan den tragiskt brann upp.

//Danne
Livet är bäst i 200.

BUTTON_POST_REPLY