Dobbelt rigning på masten ...

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Användarvisningsbild
Michael
InläggCOLON 20
Blev medlemCOLON tis feb 11, 2003 13:00
OrtCOLON Hvidovre Sejlklub Suset - Danmark
CONTACTCOLON

Dobbelt rigning på masten ...

Inlägg av Michael » tor nov 18, 2004 0:01

Jeg arbejder på en forbedring af min mast. Jeg har den almindelige hjælpemast som holder surfriggen, MEN så vil jeg montere stag som på en almindelig jolle mast over hjælpemastens placering, et forstag og 2 sidestag for at mindske maske krængningen ved pust.

Jeg sejler med Alu mast og 7 m2 NP sejl.

Det findes et godt foto på www.frivind.se. Du kunne være fint at kontrollere sine hiks/lyft bedre og jeg tror en stivere rig er vejen frem.

Hvem har erfaring med "dobbeltrigning". :?:

Michael
Hvorfor dø af kedsomhed i sofa'en når du kan dø af skræk i en Isabella ! besøg www.iceboat.webbyen.dk

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1360
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Stagning

Inlägg av boose » tor nov 18, 2004 0:48

Hej Michael!

Även jag har funderat på denna lösning, men det är endast i hård vind jag upplevt att masten böjer sig för mycket.
Det är nästan ingen som seglar med alu.mast i Sverige, dessa är ALLDELES för mjuka.
Har du provat en kolfibermast med IMCS 30 - 33??
Varje modert segel har ett IMCS tal skrivet på seglet som talar om vilken mast som passar bäst.

OM man "styvar upp" masten med en träkärna eller på annat sätt ÄNDRAR
mastens böjkurva, då riskerar man att seglet tappar sin profil, och då har man inget BRA segel att segla med.

OM man skall sätta ett extra stag ( som du föreslår) så påverkas inte mastkurvan,om man inte spänner detta stag stummt med stumm lina typ Dyneema.

OM man spänner en Dyneema lina hårt så tror jag att man riskerar ett mastbrott, typ det som hände för många med den gamla stagningen

Jag tror att man skall använda en tunn spinnackerlina som töjer sig ngt vid belastning och att man ej spänner linan tight.

Kul om någon vill testa detta och meddela resultatet här på forumet.

( Det snöar nu i Södertälje -2C ) :lol:


Boose!

:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
Michael
InläggCOLON 20
Blev medlemCOLON tis feb 11, 2003 13:00
OrtCOLON Hvidovre Sejlklub Suset - Danmark
CONTACTCOLON

....

Inlägg av Michael » tor nov 18, 2004 21:30

Hej Bosse,

så er det snart tid :P ! Lavtrykket med høj vind har givet nattefrost i danmark .... det går den rigtige vej. :D

Det er netop ved vind over 6 m/sek som jeg forventer at få noget ud af denne rigning. Jeg har i dag monteret beslag og skal modeficere sejlet snarest. Jeg benytter Dynema line i 4 mm.

Staget skal støtte masten så den ikke faldet ud og sejlet mister sin facon totalt. Jeg er opmærksom på forholdet med masten og sejlet som skal passe sammen, men jeg har en exeptionel god fransk Serfiac alu mast dobbelt konisk, som jeg har benyttet siden 1984 :shock: hvor jeg deltog i Skandinavisk Mesterskab sejlladsen på div. 1 surfbord fra Ålandsøerne ud for Stockholm..... gammelt ja ! men det virker med et 7.0 NP sejl.

Michael
Hvorfor dø af kedsomhed i sofa'en når du kan dø af skræk i en Isabella ! besøg www.iceboat.webbyen.dk

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

dubbelstag

Inlägg av thorviking » fre nov 19, 2004 18:00

hej,
jag seglar med en urgammal och tyng polyster/glas mast. Styv och nästan oböjligt dock bra.
Eftersom en snabb isjakt inte behöver mycket profil, så som en surfplanka, så bromsa profilen bara i hög fart.
Skall jag nu under helgen börja sy en prototyp till en profillös? profilsegel? för hög fart.

Svaret till Michael är: köp en gammal styv mast och skaffa ett platt segel inte större an max 3m2 med hård negativ skuret akterlik.
Alla vanter och tampar är av ondo när det gäller höga farter.

Dubbla vanter....nej

Tänk på motståndet som öker i kvadraten med farten...

Eftersom det fryser bra i Värmeland finns all hopp om liv så det blir bråda tider framöver.
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

Användarvisningsbild
Michael
InläggCOLON 20
Blev medlemCOLON tis feb 11, 2003 13:00
OrtCOLON Hvidovre Sejlklub Suset - Danmark
CONTACTCOLON

rig

Inlägg av Michael » sön nov 28, 2004 18:31

Hej Thorviking,

3x3.00x0.0004=0.0036 m2 er en relativ lav modstand, MEN du har ret, alt unødigt modstand skal væk for at opnå max hastighed.

Jeg vil med denne rigning forøge min mulighed for at kontrollere min hikes/lyft af luv mede/skøjte for der igennem at får mere styr på Isabella'en. Jeg søger kontrol i stedet for max. fart. Om jeg kører 80 eller 85 km/t :shock: er lige fedt men hvis jeg kan køre 60 med luv mede 50 cm over isen og holde den lææææænge der så er det COOL STUFF :twisted:

Jeg har i dag monteret en "blad fjeder" som blev benytte på gamle engelske lastbiler under den tværgående stolpe. Kik forbi min hjemmeside www.iceboat.webbyen.dk og kik under selvbygger tips. Det har gjort hele isbåden meget stivere og jeg forventer at få en hurtigere og mere kontrollerbar og bedre kontrollerbar isbåd ud af monteringen.

Michael .... det er 8 grader og regnvejr :(
Hvorfor dø af kedsomhed i sofa'en når du kan dø af skræk i en Isabella ! besøg www.iceboat.webbyen.dk

BUTTON_POST_REPLY

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster