Väjningsregler

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1360
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Väjningsregler

Inlägg av boose » ons dec 15, 2004 23:17

Isabellaseglare och alla andra is-seglare!

För den som är intresserad av väjnings och kappseglings-regler för isjakt kan lära sig detta och skaffa sig licens.
Det är ett KRAV att kunna dessa regler och ha licens om man skall tävla i någon av SISF:s klasser.

Detta kommer ju även att gälla för Isabellor som tänker kappsegla i utlysta tävlingar och på kappseglingsbanor.

Det kan ju inte skada att ögna :roll: igenom dessa regler för att få en inblick i vad som gäller under TÄVLING! Dom flesta jag träffat på, är på ett eller annat sätt förtrogna med sjöväjningsreglerna ( enkelt högerregeln ) men det kan ju komma nya Isabellaägare som INTE har anknytning till sjö och segling, och för dom är detta bra läsning. Men vi som INTE tävlar använder som ALLTID sunt förnuft, "INGEN har rätt till väg. ALLA har skyldighet att undvika en olycka"!!

Reglerna kan tillhandahållas av mig.

Boose!

:bek
Senast redigerad av 1 boose, redigerad totalt 0 gånger.
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Jon
InläggCOLON 14
Blev medlemCOLON fre dec 17, 2004 17:18

Inlägg av Jon » lör dec 18, 2004 12:59

Intressanta väjningsregler, att undanvindsjakt väjer för kryssjakt och att lä väjer för lovart på undanvinden!

Jag antar att detta kommer av att den som färdas långsammare har bättre styrförmåga (i motsats till hur det är på sjön) eller?

Är detta något man bör tillämpa vid isjaktssegling (utanför kappseglingar).
Jag misstänker att de flesta seglare har de "vanliga" väjningsreglerna i ryggraden. Det kan ju leda till onödiga kollisioner om man blandar ihop olika regelsystem.

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1360
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Väjning......

Inlägg av boose » lör dec 18, 2004 16:54

Anledningen till att Isjaktsreglerna är lite annorlunda är väl ffa att 1. Farten är ca 10 ggr högre.
2. DN-seglare har ingen sikt i lä och bakåt.
3. Man kan ej komunicera verbalt pga hjälm och hög ljudnivå från medar.

Men som sagt, använd sunt förnuft, inget nöje är värt en olycka!

Vid "vanlig" nöjessegling är det ju inte NÖDVÄNDIGT att hålla stenhårt på reglerna, (man kan ju väja även om man har "rätt" till väg) däremot vid tävling är ju reglerna en del av tävlingen och en NÖDVÄNDIGHET.

Boose!

:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Högerregeln

Inlägg av Lasse H » lör dec 18, 2004 20:48

Hej alla regeltolkare!
Följande avser nöjesåkning.
Den enda vettiga regeln är att " Ingen har rätt till väg" anser jag.
Vad menas med högerregeln (är inte seglare)? Skall båda väja åt höger?
Men antag att två på kollisionskurs kryssar mot verkliga vinden. (Man kryssar ju alltid mot relativa vinden). Man kommer alltså från var sitt håll säg 45 grader mot vinden. Skall då båda väja åt höger? Det verkar inte vettigt. Den ene, den som kommer från höger bör ju väja åt höger medan den andre, som kommer från vänster, bör väja åt vänster. Dvs, båda går upp mot vind. Hur går detta ihop med högerregeln. Nu går det ju ganska långsamt vid kryss men samma situation kan uppkomma vid slör och då kan det ju gå helvetes fort, så att allt måste ske snabbt. Båda måste snabbt gå ned i vind (heter det så?), dvs den ene svänger höger o den andre vänster.
I ett fall med rak kollisionskurs verkar det ju vettigt att båda svänger höger.
Sen finns det ju flera mellanting mellan dessa fall.
Finns det verkligen en högerregel annat än vid rak kollisionskurs för oss nöjesåkare.
Hur DN-seglare fixar t ex det förstnämnda fallet förstår jag inte eftersom båda har sikten skymd av seglet åt den andres håll.
Har någon hört talas om isjaktskrockar?
Lasse H
07noll5252399

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 21:49
OrtCOLON Rönninge

Re: Högerregeln

Inlägg av pingvinen » lör dec 18, 2004 20:57

Ohoj !
Om jag minns rätt så förolyckades någon i en isjakts krock för några år sedan, jag minns inga detaljer mer än att det nämdes i något nyhetsmedia.

/P
Gillar vatten, både hårt å mjukt

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1360
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Väjnings......

Inlägg av boose » mån dec 20, 2004 13:04

Lasse och ALLA andra!

Jaaa ni ser vad "krångligt" det kan bli när man tolkar regler, och detta kanske skall göras på ngn tiondels sekund, i 100 knyck,,, livsfarligt!

OM båda seglarna tror sig ha "RÄTT" till väg så sker en olycka! så Lasse
i FÖRSTA hand gäller SUNT FURNUFT!

Boose!

:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Classe
InläggCOLON 24
Blev medlemCOLON lör aug 16, 2003 16:20

Väjning

Inlägg av Classe » lör jan 1, 2005 20:03

Självklart har ingen rätt till väg, men teoretiskt och juridiskt har har man rätt till väg. Dvs om man krockar så finns det regler om vem som var skyldig osv. Olycka skall alltid i möjligaste mån undvikas!
Att isseglingen har konstiga väjningsregler beror på att man iblan kan tappa herraväldet över jakten. Dvs den (jakten) kan gå upp på 2 medar och då blir man är tvungen att falla för att inte välta, jakten som då har samma bog uppe i lovart blir då väjningsskyldig på kryssen och lä-jakten på slören.
Alltså en logisk förklaring till konstiga regler

Dålig på att förklara, men ni förstår nog!

/C

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1360
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Regler

Inlägg av boose » lör jan 1, 2005 21:47

Joorå Classe!

Visst förstår vi ( jag) att dessa reger är "livsviktiga" för alla som tävlar, eller tränar för att tävla.

Det säger jag som en "gammal" kappseglare, sen -63.



Boose
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

BUTTON_POST_REPLY

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster