Trimdetaljer

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Jon
InläggCOLON 14
Blev medlemCOLON fre dec 17, 2004 17:18

Trimdetaljer

Inlägg av Jon » fre dec 17, 2004 20:39

Några frågor om att optimera min isbox i väntan på isen...

Jag har problem med att få fart i lättvind, vilket delvis kan bero på att skrovet är ganska tungt , men förmodligen handlar det mer om trimdetaljer.

Hur ska man på ett bra sätt mäta in parallelliteten på medarna?
jag har ett par gamla vantskruvar som ligger och skräpar, och det verkar ju vara en bra metod för att justera dem...

Hur mäter man ut seglets tryckcentrum? (det ska liga rakt ovanför plankan eller?)

Nu har jag skotat ut mot medarna, men det känns som om detta medför lite för stor belastning på plankan i hårdvind. Är det bättre att bygga en skotbåge bakom ryggstödet, och i så fall hur ska denna konstrueras/dimensioneras?

Masten lutar ganska mycket åt lä vid segling, är detta något man bör försöka trimma bort, eller funkar seglet lika bra ändå?

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1338
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Trim

Inlägg av boose » fre dec 17, 2004 23:34

Men herre jisses Jon!!

Jag vet inte vart du bor?? men finns du i 08 omr. så ber jag dig uppsöka oss där vi seglar ( i Södertäljeomr.)

Fart i lättvind får du med ett BUKIGT segel! + en del hjälpmedel som du kan se på denna konf. (i egenskap av trimtampar för akter och mastlik.)

Dessutom är det SVÅRT för en oinvigd att segla i lättvind, det kräver en oerhörd KÄNSLA, sätt telltales i seglet så ser du exact hur vinden passerar i ditt segel otroligt bra hjälpmedel , och billigt , utan telltales i lättvind = stillestånd! Kolla DN- seglarna, ALLA har telltales!

Tjacka ett tre eller fem meters måttband på Biltema och mät in paralelliteten ( kostar 50:- ) för att GROV-justera!

Tryckcentrum är olika för olika segel, vi har sagt att mastfoten skall stå ca 1,40m från cc plankan, de e ett utgångsläge vilket passar de flesta segel som vi använder. (3,5 - 8,0 )
Man kan med en skot-skena, finlira med stora resp. små segel. ( typ 3 - 11 kvm) Jag rekomenderar EJ större segel än 8kvm.

Segel ÖVER 8kvm KRÄVER en kolfiberbom a 3 - 5 tusen + en 5,60m mast IMCS 33 100% karbon a 3-5':- för at kunna utnyttjas till fullo.

Luta INTE MASTEN!

Mittlattorna i seglet skall ligga paralellt med horisonten,, varken MER eller MINDRE.

"Brallar dit i utav h....te" kan man luta masten n å g o t bakåt för att få balans! Men jag tvivlar på att du är ute å seglar i sådana förhållanden.

Jaa du,, de va en hel del vetenskap,,, men som sagt, du är välkommen att segla med oss, så kan vi visa dig hur VI trimmar in våra jakter.

Boose!

:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 21:49
OrtCOLON Rönninge

Re: Trim

Inlägg av pingvinen » lör dec 18, 2004 13:54

Hej !
Jag kör med vantskruv och det underlättar nog när du ska trimma in medarna. Jag gör som så....
Först ser jag till att bägge medarna står parallellt utan att ta hänsyn till hur dom står om man mäter i kors. När du har dom parallellt så kan du börja mäta dom i kors. Om du nu får en felavikelse på korsmätningen så ska du trimma på bägge vantskruvarna lika mycket så att du vrider bägge medarna lika mycket, på så sätt kommer du behålla parallelliteten hela tiden du trimmar. Om du inte vrider vanten lika mycket så kommer du att tappa parallelliteten och då är du ute och famlar i mörkret....

Lycka till /P
Gillar vatten, både hårt å mjukt

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1338
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Re: Trim

Inlägg av boose » lör jan 10, 2015 1:52

boose skrevCOLONMen herre jisses Jon!!

Jag vet inte vart du bor?? men finns du i 08 omr. så ber jag dig uppsöka oss där vi seglar ( i Södertäljeomr.)

Fart i lättvind får du med ett BUKIGT segel! + en del hjälpmedel som du kan se på denna konf. (i egenskap av trimtampar för akter och mastlik.)

Dessutom är det SVÅRT för en oinvigd att segla i lättvind, det kräver en oerhörd KÄNSLA, sätt telltales i seglet så ser du exact hur vinden passerar i ditt segel otroligt bra hjälpmedel , och billigt , utan telltales i lättvind = stillestånd! Kolla DN- seglarna, ALLA har telltales!

Tjacka ett tre eller fem meters måttband på Biltema och mät in paralelliteten ( kostar 50:- ) för att GROV-justera!

Tryckcentrum är olika för olika segel, vi har sagt att mastfoten skall stå ca 1,40m från cc plankan, de e ett utgångsläge vilket passar de flesta segel som vi använder. (3,5 - 8,0 )
Man kan med en skot-skena, finlira med stora resp. små segel. ( typ 3 - 11 kvm) Jag rekomenderar EJ större segel än 8kvm.

Segel ÖVER 8kvm KRÄVER en kolfiberbom a 3 - 5 tusen + en 5,60m mast IMCS 33 100% karbon a 3-5':- för at kunna utnyttjas till fullo.

Luta INTE MASTEN!

Mittlattorna i seglet skall ligga paralellt med horisonten,, varken MER eller MINDRE.

"Brallar dit i utav h....te" kan man luta masten n å g o t bakåt för att få balans! Men jag tvivlar på att du är ute å seglar i sådana förhållanden.

Jaa du,, de va en hel del vetenskap,,, men som sagt, du är välkommen att segla med oss, så kan vi visa dig hur VI trimmar in våra jakter.

Boose!

En del kloka ord skrevs redan 2004!
Ibland upprepas frågor här på forumet, vilket känns lite "onödigt" använd SÖK funktionen längst upp till höger här i forumet.
Man får svar på nästa ALLT som rör Isabellan,vilket inte är så konstigt, forumet har varit igång sedan 2003 och det finns drygt 4500 inlägg.
Det är faktiskt lite kul att läsa gamla "problem" som ventilerats här.

[/size]
Boose
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
paddelnisse
InläggCOLON 97
Blev medlemCOLON tor nov 8, 2007 18:15
OrtCOLON Arboga
CONTACTCOLON

Re: Trimdetaljer

Inlägg av paddelnisse » tor nov 17, 2016 18:00

Letar febilt efter någon vettig bekrivning på hur jag får ording på mina jävla medar är jäkligt trött på att inte få tilldet lägger ner snart :evil:
Seglar Red chili Isbox
Arabesque26

http://robertsfrilufssida.wordpress.com/

BUTTON_POST_REPLY