Nosbräda

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY
Janne P
InläggCOLON 8
Blev medlemCOLON sön jan 2, 2005 12:04

Nosbräda

Inlägg av Janne P » tis jan 4, 2005 12:13

Hej,

Håller på och färdigställer min första Isabella-isbox Vilket också kommer att bli min första isjakt någonsin!? Skall bli kul att prova. Bor i Malmö så det är ju inte en jätte sesong vi har här nere. Har förstått att det seglas en del på Ringsjön, så det blir att ta sig dit när isen lägger sig.

Har läst en del om nosbrädan i tidigare inlägg men inte blivit riktigt klok på den. Kan jag få några tips om dimensionen för att den inte skall vrida sig och ha lämpligt böjmotstånd. Jag väger ca 70kg. Har förstått att det är lämpligt att limma ihop den. Ju fler lager ju bättre vridstyvhet. Men hur många? Duger polyuretan-lim eller skall det vara epoxi.

Kan jag få lite tips!

Janne Pinotti i Malmö

Användarvisningsbild
jaktfredde
InläggCOLON 168
Blev medlemCOLON ons jan 15, 2003 19:45
OrtCOLON Stockholm
CONTACTCOLON

nosbräda

Inlägg av jaktfredde » tis jan 4, 2005 13:20

Hej,

Det allra bästa är att ta en begagnad (ny går ju också, hehe)
slalomskida till vuxen som sågas av och används. Du tar den delen
som är precis under pjäxan, alltså tjockaste delen.

En skida är oerhört stark, samtidigt flexibel. Jag körde med vanlig
bräda till en vacker dag då allt brakade ihop ;)

Lycka till
/Jaktfredde :1263 S-100
Seglar helst med min NF "Miss Tuulikki" eller Isabella Isboxen "Rödluvan"

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 21:49
OrtCOLON Rönninge

Re: nosbräda

Inlägg av pingvinen » tis jan 4, 2005 20:04

Tipps.
Om du inte har någon skida så brukar typ "Myrorna" ha billiga skidor.
/P
Gillar vatten, både hårt å mjukt

Janne P
InläggCOLON 8
Blev medlemCOLON sön jan 2, 2005 12:04

Inlägg av Janne P » ons jan 5, 2005 11:55

Hej,
Har ett par gamla skidor som jag inte åkt på de senaste 10 åren. Den ena ryker direkt, då har jag en i reserv också. Trodde inte att en skida var tillräckligt vridstyv.

Tackar för tipsen

Janne P

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Har längden betydelse?

Inlägg av Lasse H » ons jan 5, 2005 21:31

Hej!
Det verkar finnas olika skolor vad gäller nosbrädelängd. Några, t ex Bernd S vill ha en lång nosbräda, ca 1 m. Jag har inte hört något skäl, men rent teoretiskt ökar man ju avståndet från jaktens+pilotens tyngdpunkt ut till vältlinjen, frammed- lävartsmed, så att ekipaget blir svårare att välta = mera kraft kan fås till framdrivning. Jag har själv en 1 m nosbräda ihoplimmad av två ca 15 mm bräder. Vitlim för utomhusbruk har använts. Brädan böjd under limning för att kompensera för svikten under färd.
En nosbräda av gammal skida brukar inte vara mer än ca 0,5 m tror jag.
Vid lägre vindhastigheter tror jag vältmomentet har betydelse (gynnsamt med hög vikt hos pilot). Vid högre vindhastigheter är det nog pilotens djärvhet som betyder mest.
Lasse H
07noll5252399

Jon
InläggCOLON 14
Blev medlemCOLON fre dec 17, 2004 17:18

Inlägg av Jon » tor jan 6, 2005 19:13

Jag använder en slalomskida som nosbräda.
I lättvind är den hur bra som helst, men så fort det piper i så är den för mjuk!
Skidan böjer sig av trycket, vilket får styrlinorna att slacka och styrningen blir glapp.
Dessutom är slalomskidan, som du säger, inte tillräckligt vridstyv. Detta medför att styrmeden tenderar att tippa och tappa greppet.

Jag har inte kommit mig för att konstruera en ny nosbräda (trots att jag förbannar slalomskidan varje gång det blåser hårt) men jag har funderat på en variant med en helt styv nosbräda och en lagom stark fjäder som dämpning...

Bengt J
InläggCOLON 14
Blev medlemCOLON mån mar 17, 2003 8:44

Nosbräda

Inlägg av Bengt J » tis jan 11, 2005 13:42

En lådkonstruktion är bäst ur vridstyvhetssynpunkt, därför håller jag på att fundera ut hur min nya jakts nosbräda skall se ut. Vidare tror jag att det som jag redan har på min "gamla" jakt, två skruvfästen "tvärs" jakten håller nosbrädan för att hindra vridning längs en horisontell axel längs jakten, kombinerad med en främre skruv eller annat mothåll som hindrar vridning längs en vertikal axel.

Lycka till

Bengt J

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
Blev medlemCOLON lör jan 18, 2003 19:32
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

Inlägg av Jam007 » tis jan 11, 2005 18:38

Längden på nosbrädan påverkar också hur lugnt/oroligt jakten går. En kort nosbräda gör att jakten slänger mer när styrmeden "vinglar" under färd. Så för kontroll vid höga hastigheter är en lång jakt en fördel men för kvick manövrering en kort...
Anders M
20 knop på vatten 50 på is - med segel!

Rajraj
InläggCOLON 5
Blev medlemCOLON sön jan 4, 2004 21:21
OrtCOLON Tyresö

Nosbräda

Inlägg av Rajraj » mån jan 17, 2005 22:31

Tjena,

min första nosbräda var en traditionell planka som efter ett par körningar gick av. Men redan innan den gick av var jag missnöjd med att den tvistade så förfärligt mycket när jag svängde.

Som ersättare till den trasiga brädan limmade jag ihop en ny bräda av flera lager plywood. Men den blev för mjuk den också och tvistade ännu mer.

I ren desperation och tidsbrist tog jag därefter en bit fyrkantbalk av stål, dimension ca 70 x 30 mm (orkar inte gå ut i garaget och mäta), som jag hade liggande. Denna visade sig visserligen vara så stum som man kunde förvänta sig ( :lol: ), men den problemet med tvisten upphörde också! Nu är det bara att svänga precis så tvärt man vill! Bellan går som ett skott och jag har inga problem med styrningen alls längre.

Men eftersom alla snackar om vikten av fjädring i nosbrädan, kan någon förklara varför min jakt ändå går så bra?

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1360
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

FART!

Inlägg av boose » tis jan 18, 2005 0:08

På slät is i lätta till måttliga vinda fungerar det nog med ditt konsept, men jag undrar hur den beter sig i +90 km/t på lite ojämn is?? :?: :?:

Jag tror inte din järnbalk är så följsam då!

Boose!

:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1360
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Slalom skida

Inlägg av boose » tis jan 18, 2005 0:13

Jag kör med de tjockaste biten på en störtlopps-skida, helt suveränt bra!

Man kan inte ta en barnskida eller mjuk mid-skida, dom är ej tillräckligt vridstyva. En riktig kraftig slalom dito från 70 talet ska de va.

Boose!
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
Danne
InläggCOLON 92
Blev medlemCOLON mån mar 10, 2003 18:11
OrtCOLON Strömsholm
CONTACTCOLON

Inlägg av Danne » sön feb 6, 2005 11:52

Jag tänkte prova om Carvingskida kan vara något. De är ju ruggigt vridstyva och dyra. Men det är inte så lätt att hitta sönderkörda sådana ännu, men lite massage av nån skiduthyrare så borde det nog lösa sig.
Annars har jag gjort så att jag har följt förslaget i isbox ritningen men gjort en lite större " förspännings-kloss" på näbben av boxen och detta funkar förvånansvärt bra. Nosbräda av kvistfritt norrlandsvirke som är segt och fint är inte heller dumt.
Livet är bäst i 200.

BUTTON_POST_REPLY