Isabella -Classic- ICCC--->the crab-claw proa sail version

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

Isabella -Classic- ICCC--->the crab-claw proa sail version

Inlägg av thorviking » tis jan 23, 2018 23:48

Hej,
länge sedan....
tänkte informerar om ovan söderhavsvariant av en Isabella -Classic- som jag personligen anser är den mest basic och lättast hanterbara Isabella:n och därmed i Bernt Stymers mening den mest KISS-artiga.

Efter 5års velande/prövande segla jag nu sedan 3 år en prototyp som är nu nästan klar i år. Allt från pappmodell till en nu avkapad skrov av en
Isabella -Classic- Arvika modellen.
Och jag är dj. nöjd med skapelsen, den perfekta pensionärsskapelsen....
Tyvärr har jag inte än haft möjligheten att segla henne i mer än 7m/s och då helst på snöfri is.
Mao. hittills inga idealförutsättningar för test dock kan följande sägas:
- riggad i 3-4 min!!!! medan kollegor gå i djupa tanka: ska jag.... ska jag inte... rigga? Då är jag redan iväg... och snabbt hem om så må vara....
-hon har aldrig lyft en mede inte ens när jag halsar och då är det mycket speciell för då blir hon en Porsche och man måste hålla i sig...
-sedan skrev Marchaj, segelguru´n att seglet är F=1,7 bättre än Bermudan ???? JAS och Concorde satsade ju oxå på -Vortex-principen- .
-Så varför då inte för en riktig -Isabella-?
-jag har ett segel i alla fall på bara 5m2 som ska motsvara 8,5m2 fast är bara lätt rev-bart och därför är jag hittills glad att det inte blåste för mycket!
-hittills ser jag bara win-win. Låg tyngdpunkt, gå som gjuten på räls dock accelerera narturligvis inte så som min gamla med 6,5m2 som gick iväg
vid >1m/s och blankis... Nej, 2m/s vill hon ha.... men sedan....
-nästa mindre stormsegel, också ett prototypsegel, görs av en billig solsegel inhandlad från BILTEMA för en 100:a lapp som sys om/av i mitten.
annat det största solseglet anpassad så den passa mellan 2 gamla 4,3m surfmaster varav >masten< gärna var en gammal, styv polyestermast från förr i världen. Därmed är allt enligt --->Super-KISS !!!!

Undra nu varför hon inte lyfter meden?

Kanske är hennes aerodynamiska egenskaper lika min råsegel på Vikingaskeppet som bara behövas firas ner till halvstång när det plötslig blåsa upp och så rikta båten upp sig mot vinden i stället. Det behövs inte reva och ändå behålla båten kryssegenskaper.
Genialt med dessa järn- och stenålderssegel, dem kunde sin aero- och hydrodynamik!!!

Men, en video säger mer än många ord så kolla på---> https://youtu.be/Za52-WNrO94
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

BUTTON_POST_REPLY [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable