Isjakt för funktionshindrade!?

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Per-Arne
InläggCOLON 89
Blev medlemCOLON sön jan 26, 2003 12:09
OrtCOLON Per-Arne
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Isjakt för funktionshindrade!?

Inlägg av Per-Arne » tis okt 12, 2004 19:54

Jag håller på med handikappsegling när vattnet är mjukt och funderar på om funktionshindrade även skulle kunna få njuta av segling när vattnet är hårt. I Flottsbrobacken erbjuder man kurser i skidåkning för funktionshindrade. Man har t ex en sorts bur där den funktionshindrade sitter i och styrs av en medföljare som står bakom .
Tänk om man skulle kunna konstuera en motsvarande isjakt?!
Jag har kontakt med bl a stiftelsen Skota hem som bedriver handikappsegling i Saltsjöbaden. De har både kontakter med andra organisationer i Sverige och utomlands
Om Stymer & co skule tända på ideen och komma med en rittning skulle man kanske kunna få EU-bidrag för att förverkliga en isjakt för funktionshindrade.
Vad tror ni?
Per-Arne

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
Blev medlemCOLON lör jan 18, 2003 19:32
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

Inlägg av Jam007 » ons okt 13, 2004 16:31

Låter som en utmärkt idé.
Vilka typer av funktionshinder är det i första hand frågan om?
Det är ju viktigt för utformningen.

Anders

Per-Arne
InläggCOLON 89
OrtCOLON Per-Arne
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inlägg av Per-Arne » ons okt 13, 2004 17:00

Kan man både ha en extra stol/plats för en rullstol direkt på jakten kan många olika typer av funktionshindrade åka/segla.
Per-Arne

Per-Arne
InläggCOLON 89
OrtCOLON Per-Arne

Inlägg av Per-Arne » ons okt 13, 2004 20:32

Jag skall fösöka utveckla iddeerna lite vilka egenskaper sam jag tycker att "handijakten" borde ha:
1. En stabil platta över balkarna där en funktionshindrad kan sitta i sin rullstol
Plattan skall ha samma skenor och fastsättningssystem som finns i en modern handikappbuss.
2. En stabil ramp till plattan för att kunna ta sig i/ur "handijakten".
3. Plattan skall lätt kunna lyftas/skruvas av och ersättas av en stabil och skålad stol för funktionshindrade personer som är gående.
4. En enkel och stabil stålbur borde finnas runt den funktionshindrade kanske i kombination med ett trepunksbälte
5. Den funktionshindrade personen bör sitta bakom och lite högre än "kaptenen" så att det är fri sikt och båda kan känna fartvinden
Av säkerhetsskäl tror jag inte på att låta den funktionshindrade personen styra "handijakten" Det kan lätt bli för vilda svängar och sladdar vilket skapar en obehaglig centrifugalkraft

Denna handijakt bör vara så stabil att man inte får något medlyft, men ändå ge en skön fartkändsla. Kanske skulle den kunna drivas med ett extra stort vindsurfingsegel på 12m2. Frågan är om man inte skulle ha seglet bak för att få så fri sikt som möjligt.

Deta är bara spåneri från en visionär som inte är någon tekniker. Men jag har lyckats genomföra orginella ideer förr! På 80talet fick jag en snileblixt att jag skulle kunna transportera min vindsurfingbräda efter cykeln. En mycket teknisk vän till mig konstruerade en rektangulär ram som vi satte ett par 26 tums hjul på. Vindsurfingbrädan fick bli den längsgående axeln fram till cykelns pakethållare som vi förstärkte och även satte dit en ledad länk. I den skruvade vi fast fören på brädan med en stor vingmutter. Surfvagnen fungerade utmärkt! Vi cyklade runt med detta ekipage på Gotland.

Nå?! Vad tror ni? Skulle handijakten fungera båte säkerhetsmässigt och i praktiken?
Per-Arne

Per-Arne
InläggCOLON 89
OrtCOLON Per-Arne

Inlägg av Per-Arne » tor okt 21, 2004 23:18

Mina herrar kanske sover i värmen och vaknar inte förr än isarna lägger sig, så då får jag nog skriva lite till här igen.
Efter ett givande samtal med en sportig, funktionshindrad kille har jag tänkt om lite hur en isjakt för funktionshindrade bör vara utrustad:

Jag tror inte längre på att ha en rullstol fastspännd på isjakten. Det blir för hög tyngdpunkt och för ostadigt sidledes. I stället tror jag på att den funktionshindrade kan sitta i en skålad stol med nackstöd och fyrpunktsbälte. Eventuellt kan Permobil i Orminge ta fram en lämplig stol.
Det vore även bra om man skulle kunna konstruera ett dubbelkommando så att även den funktionshindrade skulle få möjlighet att pröva på att styra.
Det vore också väldigt bra om någon som redan har en tandembella skulle kunna tänka sig att ställa upp och medverka i detta projekt.

Jag har även en vision att man skulle kunna segla med ett litet Skimbatsegel(3,5m2) och en Sitski. Detta skule passa för de funktionshindrade personer som är mer rörliga. Jag har pratat med stiftelsen Skota hem och de skall undersöka om det finns några som är intresserade.

Vem vet! Om dessa projekt kunde förverkligas kanske några av våra erfarna och trevliga Bellaseglare kunna vara mentorer för funktionshindare och på så vis bredda sporten.
Per-Arne

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

ballis

Inlägg av Jam007 » fre okt 22, 2004 19:29

Jag har funderat om inte en "bakvänd" isabella XL skulle kunna funka.
Alltså masten längst fram. Huvudmedarna de nödvändiga 130 cm bakom mastfoten och under seglet piloten sedan passageraren, copiloten.
Längst bak styrmeden.
Att tänka på:
Tryckcentrum för seglet skall vara nära linjen mellan huvudmedarnas centrum.
Tyngdpunkten bör vara låg för bästa stabilitet.
För isjakter med styrmede fram är det viktigt att tyngdpunkten är bara något framför linjen mellan huvudmedarnas centrum medan för jakter med styrmeden bak är detta inte så kritiskt ur stabilitetssynpunkt utan tyngdpunkten kan vara betydligt bakom huvudmedarna vilket är tur då ett ganska stort tryck krävs på styrmeden för att förhindra att den släpper under segling (framåtdrivande kraftens moment kan motsvara 50 kg en meter bakom huvudmedarna 500 Nm)

Några tankar i "värmen"

Anders M
20 knop på vatten 50 på is - med segel

Per-Arne
InläggCOLON 89
OrtCOLON Per-Arne

Inlägg av Per-Arne » lör okt 23, 2004 11:33

Kul at du tänker på isjakter i "värmen" Anders!
Undrar om inte din konstruktionsidee förverkligades i isjakten som visas i följande länk: http://www.isabella-iceboat.com/ ?
Är inte detta en X-jakt?
Per-Arne
Vad seglar du i 20knop med på "mjukt" vatten Anders?

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

Inlägg av Jam007 » sön okt 24, 2004 18:10

Jo det finns flera sådana jakter, tror att de var vanligare förr då de nog passar bättre för tunga jakter med bukigare segel. Största möjliga stabilitet och styrbarhet för en lätt jakt med plant segel som klarar små anfallsvinklar antar jag är att ha tyngdpunkten över huvudmedarna och låta momentet av drivkraften trycka ner styrmeden. (Lätt och tung i förhållande till segelytan.)

En Farrrier 25A, trimaran.
Anders M
20 knop på vatten 50 på is - med segel!

BUTTON_POST_REPLY