stora segel

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 21:49
OrtCOLON Rönninge
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

stora segel

Inlägg av pingvinen » sön dec 19, 2004 19:57

Ohoj
Jag hade diskution med en vindsurfingsnubbe och kom fram till att en kolbom är nog mindre viktig för oss än för en surfare. Surfaren hänger i bomen och drar därmed i bomen, vi skotar. Detta gör att påkänningarna i bomen inte går att jämföra, slutsats: tänk på ett ägg ??? det har ungefär samma yttre form som en bom.
/P
p.s
Teorier och funderingar ?
En utmaning för vissa ?? L H
Gillar vatten, både hårt å mjukt

Användarvisningsbild
Danne
InläggCOLON 92
Blev medlemCOLON mån mar 10, 2003 18:11
OrtCOLON Strömsholm
CONTACTCOLON

Inlägg av Danne » tis dec 21, 2004 15:18

Jamen inte trycker vi på bommen. Jag böjde min alu-bom i vintras så en kolfiber skulle sita fint till vintern den är ju styvare. Vad menar du egentligen med ägget? Det skyddar ju och är trycksäkert utifrån.
Har jag missat nått i fyskien i skolan
Livet är bäst i 200.

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: stora segel

Inlägg av pingvinen » tis dec 21, 2004 20:54

Jag kanske har fel men det jag menar är en windsurfare hänger/drar i bomen (kraften finns mellan mast och surfare) någonstans en bit från masten medans vår dragpunkt blir i slutet av bomen (kraften finns mellan mast och skottamp).
Jag resonerar då så här.
Bomen har liknande form som ett ägg och som bekant är skyddar den formen tryck utifrån, skulle det inte kunna innebära att denna form även gör att bomen blir starkare för den typ av krafter vi utsätter bomen för. Som sagt jag kanske resonerar fel.
/P

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Re: stora segel

Inlägg av pingvinen » tis dec 21, 2004 22:45

Danne.
En fråga, hur gick det till när din bom pajade ? seglade du och den bara gav upp ?

/P

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

10 kvm, 12.5 kvm

Inlägg av Lasse H » ons dec 22, 2004 0:42

Jag har haft en Al-bom till ett 10 kvm segel och har inte haft några problem. Gick nyligen och köpte ett 12,5 kvm segel(de du, Jaktfredde), egentligen till min formulabräda, och tänker använda samma bom, ev med längre Al-rör.
Räknar med att det håller. När man seglar bräda måste man nog ha en tåt genom seglet (finns redan hål för det).
Lasse H
07noll5252399

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

Detta med boomen...

Inlägg av thorviking » lör dec 25, 2004 22:21

Kanske James oo7 kan ge oss lite upplysningar.....
Vad håller han hus ?

God Jul, grytan är frösen....
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
Blev medlemCOLON lör jan 18, 2003 19:32
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

Inlägg av Jam007 » mån dec 27, 2004 14:13

Här :D

Jag har följt början av denna brevväxling men inte kommit mig för att skriva, men på uppnaning så.

Har funderat lite över bomformen. Först och främst är ju bommen formad av nödvändighet i en dubbel ving-båge för att seglet ska få plats.
Det är knappast någon fördel då en rörbom av vanlig typ motstår den komprimmerande kraften från skothornet bäst (för att ta en variant av äggliknelsen så kan man stå på en aluminiumburks tunna sidor då det är ett rör) frågan är om böjen är en fördel då bommen hos en windsurfingsrigg utsätts för en rätt stor sidkkraft på "mitten" från seglarens mothåll som ju skulle kunna knäcka ett böjligt rör. Jag tror inte formen av windsurfingbommen är optimal ur hållbarhetsynpunkt utan ett nödvändigt ont pga riggens konstruktion. På en Isjakt borde bommen utsättas för mindre krafter då den skotas långt ut (förutsatt att man skotar med linor mot plankändarna. Skotar man som på en DN blir krafterna på seglets akterlik, bom och mast mycket mycket större än vid windsurfing.)
En stum lina mellan vidaste punkterna på bommen måste göra en fantastisk skillnad för hållbarheten då bommen då kan fungera efter valv principen där linan hindrar bommen från att böjas ut vilket är den stora risken vad jag kan tänka mig. Skulle jag skaffa ett stort segel skulle jag vilja ha en lina mellan bombågarna.

Även jag nyfiken på hur bommen som gick sönder gick sönder...

Angående ägg:
Att ägg är så hållbara mot tryck i ändarna beror på at det är ett runt 3-dimensionellt dubbelvalv. Kraften från ändarna fördelas längs hela omkretsen på ägget. En windsurfingbom liknar ett ägg sett från sidan men har inte alls samma egenskaper då det inte finns något samband mellan bombågarna. (Om man inte har en mittenlina)
Anders M
20 knop på vatten 50 på is - med segel!

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Inlägg av pingvinen » tis dec 28, 2004 21:50

Du har självklart rätt, tänkte nog lite fel ang. ägget ( hade ändpunkterna varit fixerade blir det anorlunda). Jag håller med dig att förbinda bommens bägge vidaste punkter det borde "styva" upp bommen avsevärt.
/P

whirren
InläggCOLON 9
Blev medlemCOLON lör jun 19, 2004 21:50

Inlägg av whirren » tor dec 30, 2004 12:08

Ingen som byggt en egen bom som inte har windsurfbommens nackdelar? Det blir ju lite klumpigt, men man skulle ju kunna göra en ram av råplan istället. Vi behöver ju inte hålla i bommen och kan därför hitta på vad somhelst :)

Eller som "Frivind"-isabellan på var utställd på båtmässan, ha en alubom under seglet.. men då kanske man ska byta rigg helt istället.

Användarvisningsbild
Danne
InläggCOLON 92
Blev medlemCOLON mån mar 10, 2003 18:11
OrtCOLON Strömsholm
CONTACTCOLON

Inlägg av Danne » sön feb 6, 2005 12:05

Hej Pingvinen.

Jag hade bara en infästningspunkt i bommen så det var nog därför den gav sig. Men lite plåtslöjd och en tajt hanfot borde bota problemet. Har inte hunnit prova ännu men vi får se nästa helg....
Livet är bäst i 200.

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Al-bom

Inlägg av Lasse H » mån feb 7, 2005 18:25

Min 3 meters Al-bom böjde sig med 12.5 kvm seglet. Då satt dessutom skotpunkten för långt fram så därav utböjningen kanske. Sen satte jag in 1.5m kvastskaft av trä, 24 mm diam, och flyttade skotpunkten längst bak. Inga problem längre. Bommen tål att jag skotar hem tills meden lättar och större kraft får man inte.
Lasse H
07noll5252399

BUTTON_POST_REPLY