projektarbete

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Fredrik seger
InläggCOLON 3
Blev medlemCOLON mån jan 10, 2005 20:10
OrtCOLON NV skåne
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

projektarbete

Inlägg av Fredrik seger » mån jan 10, 2005 20:40

hej.
jag håller på at bygga en isjakt i mitt projektarbe.
jag har utgått från en isabella classic.
tanken är att bygga en jakt utan att köpa några färdiga delar.
jag kommer att få medar utfrästa på skolan, resten ska jag bygga själv.
jag har köpt hem trämaterialet. har byggt en styranordning, ett mastfäste (som man enkelt kan flytta). just nu håller jag på att rita en 3d modell av jakten i cad.
jag har läst att bernts medfästen är lite bristfälliga (för att meden kan glappa). jag har funderat på varför det bara är en skruv som håller meden.
Är det för att man ska få trycket på rätt ställe på meden?
Den skulle ju sitta mycket bättre med två eller tre bultar.
så nu rådfrågar jag er om det inte vore bättre att fästa meden med fler bultar?

mvh fredrik seger

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
Blev medlemCOLON lör jan 18, 2003 19:32
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

Inlägg av Jam007 » mån jan 10, 2005 22:25

Hej!

Nej, fäst den inte med flera bultar. det är viktigt att meden kan vrida sig om isen är lite ojämn. Det bästa är om meden kan vrida sig och även fjädra i höjdled inte vrida sig i sidled (på DN-jakter är fjädring i huvudmedarna förbjudet enl. klassregeln men inget sådant gäller Isabellan, så det är bara att experimentera). Medfästet skall dock sitta stabilt i plankan och med meden vertikal när jakten är belastad. Om meden inte är vertikal vid belastning kommer den att vrida sig i sidled när den vrids runt infästningsbulten vilket ökar motståndet. Tänk på ett bilhjul. Det ska kunna fjädra och ta upp ojämnheter men inte vingla.
Problemet med den klassiska infästninnen tycker jag är att det inte går att få så stor precision i medinfästningen. Jag hade problem med att avståndet mellan de två fästplattorna var lite för brett och ojämnt och då de är svetsade kan man bara böja ihop och trixa med tving och gummiklubba.

Lycka till med projeket.
Är det ett 100-poängs gymnasieprojekt?
Anders M
20 knop på vatten 50 på is - med segel!

Henke
InläggCOLON 6
Blev medlemCOLON ons jan 12, 2005 22:11
OrtCOLON stockholm
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inlägg av Henke » tor jan 13, 2005 18:19

Hej vad är det för CAD program du använder?
Kan man ladda hem det någon stans?
är det lättanvänt?

Henrik

Fredrik seger
InläggCOLON 3
OrtCOLON NV skåne

Inlägg av Fredrik seger » fre jan 14, 2005 0:03

jam007:
tack för svaret, det hjälpte mycket.
jag har börjat fundera på hur man skulle kunna dämpa meden i höjdled men få den stabil i sidled. Att sätta dämpare är nog en bra (om inte kul) konstruktionslösning.
Ja det är ett 100 poängs projektarbete på gymnasiet.

Henke:
jag ritar i ett program som heter solid egde V.14.
Jag vet inte var, men det ska nog gå att ladda hem.
jag tycket att det är ganska lättanvänt, vi använder oss av "Mechanical desktop 6" i skolan och det är jobbigare att rita i enl. mig.

Fredrik Seger

Fredrik seger
InläggCOLON 3
OrtCOLON NV skåne

Inlägg av Fredrik seger » lör jan 29, 2005 13:10

hej igen.
nu håller jag på att konstruera medfästena.
jag har efter mycket övervägande och funderande gett uppp idén med fjädrade medar. jag kan inte komma på hur man skulle kunna lösa det på ett billigt och enkelt sätt.
meden ska ju kunna röra sig kring fästbulten. för att det ska vara möjligt krävs det väl att det är lite extra plats i medfästet. dvs att fästet ska vara bredare än meden. är det så?
och isåfall hur mycket extra plats tror ni behövs?
jag vill ju verkligen inte ha för mycket plats så meden sitter ostabilt.
för lite plats är ju inte heller önskvärt, för då kommer ju inte meden att kunna röra sig fritt.
meden är 10 mm tjock (jag vet att det är väldigt kraftigt), tror ni att det är för mycket att ha 11mm i medfästet (tycker sjäv att det verkar mycket)?

mitt andra dillemma är att bestämma hur mycket meden ska kunna röra sig kring bulten. ju mer den ska kunna röra sig desto jobbigare blir konstruktionen. och ju mindre den kan röra sig desto mindre nytta gör den. isen är ju ganska jämn.
jag fundera på om det kan vara tillräckligt att låta den tippa 50 mm i kanterna. är det lagom tror ni? eller kanske tom onödigt mycket?

mvh fredrik seger

Användarvisningsbild
Jam007
InläggCOLON 116
Blev medlemCOLON lör jan 18, 2003 19:32
OrtCOLON Uppsala
CONTACTCOLON

Inlägg av Jam007 » lör jan 29, 2005 15:48

En bra idé är att använda teflon eller annan plast för att göra "brickor" så att meden kan vicka upp och ner utan att vicka i sidled. Om du har 0,5 mm på varje sida borde tex plast från ett smörpaket eller liknande fungera.
Anders M
20 knop på vatten 50 på is - med segel!

BUTTON_POST_REPLY