Hjälpmast

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Janne
InläggCOLON 18
Blev medlemCOLON fre mar 21, 2003 15:16
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Hjälpmast

Inlägg av Janne » tis feb 22, 2005 15:48

Hjälpmasten har ofta det undre mastfästet så nära hjälpmasten som möjligt, medan det ligger en distans vid den övre gaffeln.
Är det någon som vet om det är till någon fördel att ha lika distans vid både övre och undre fästena?
Jag inbillar mig att hjälpmasten lättare skulle vrida sig med seglet med de dubbla hävarmar som distanserna skapar.

Användarvisningsbild
thorviking
InläggCOLON 174
Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
CONTACTCOLON

hjälpsmast

Inlägg av thorviking » tis feb 22, 2005 17:24

det spela ingen roll, det är en fråga om optiken. Den ska vara stabilt tex. ett stapa-rör eller rostfritt och helst skulle den vara profilerad som ett slags för-vinge som axellerera luften genom spalten förbi seglet som på ett flygplan med foulerflaps. Jag hade en som var av oval valsad kromrör från en klädställning från en klädbutik.
Dock här lämna vi KISS metoden....
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<

http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking

Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.

Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"

BUTTON_POST_REPLY
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable