VARIABEL MASTLUTNING

Design och tekniska lösningar för isjakter i allmänhet och Isabellan i synnerhet

ModeratorCOLON jaktfredde

BUTTON_POST_REPLY [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

VARIABEL MASTLUTNING

Inlägg av Lasse H » fre mar 18, 2005 14:13

Ett "problem" med vår surfrigg är ju att den böjer ut för vinden. Ett sätt att förbättra detta är ju att använda rörstagning men masttoppen böjer ju ändå ut. Om man kunde luta hjälpmasten åt lovart under färd så att mastfot/topp låg i en vertikal linje under vindens påverkan borde man få ut maximal kraft från seglet. Om man låter båda akterstagen (vanten?) bilda en obruten slinga via block vid plankans ändar och på något sätt kan låsa linan i resp ytterläge vore ju problemet i princip löst. Strax innan vändning (slag/gipp) släpper man låsningen så att seglet drar över hjälpmasten åt lävart. Där bör linan låsas automatiskt. Sedan slår/gippar man och allt är klart för nästa bog.
Vem löser låsningen av staglinan? (En stoppknut, i mitten baktill på linan, som låses på något sätt åt sidorna). Tacksam för förslag.
Att man lättare får lyft med en rörstagad rigg kan Torsten A intyga då han , efter att rörriggen gick sönder, bytte till linstag och inte alls fick lyft på samma sätt som förut. Därför är metoden mest användbar vit mellanvind för annars får man ju ändå medlyft och mera kraft än så från seglet kan man inte utnyttja.
Lasse H
07noll5252399

Classe
InläggCOLON 24
Blev medlemCOLON lör aug 16, 2003 16:20
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Förstår dina funderinar :-)

Inlägg av Classe » fre mar 18, 2005 16:41

Är det inte bättre att försöka få mastfoten att vara flyttbar i långskeppsled med eller utan stödmast. Då använder man windsurfingriggen som den är tänkt från början.Mao rakt upp mast vid start och alltefter som detgår fortare så lutar man masten bakåt genom att flytta mastfoten framåt.
Lägre tryckcentrum samt att man seglar mer på toppen än nerderdelen på seglet. Mindre mastknäcka och mindre jaktlyft utan att låta riggen spilla av i lä som nu.

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Bakåtlutande mast

Inlägg av Lasse H » fre mar 18, 2005 18:13

Tål att tänka på. Kanske ett sätt att hejda medlyft, att sänka tryckcentrum. Men spillet finns väl kvar om än lite mindre? Man kanske kan kombinera båda sätten med någon fiffig konstruktion. Att flytta mastfoten kräver väl ingen större kraft eftersom tryckcentrum ligger strax ovanför bommen/hjälpmasttoppen. Mast/hjälpmastfoten måste stå i en vagn med minimal friktion nedåt och åt sidorna.
Att låsa staglinan i mitt alternativ kanske går med den typen av låsbeslag som används till ut/nedhal, vad det nu heter (knipknap?) Då är linan lätt att lossa genom att knuffa ur den. Och sen låser den ju automatiskt i en andra likadan låsgrej. För att minska kraften kan man använda dubbla block i varje stag. Måste provas.
Lasse H
07noll5252399

Classe
InläggCOLON 24
Blev medlemCOLON lör aug 16, 2003 16:20
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Qlurgubbe där:-)

Inlägg av Classe » fre mar 18, 2005 18:54

Du kan ju alltid prova dina teorier om de fungerar i praktiken.
Lite tampar o block så...
Min kontruktion blir krångligare, en liten u-balk med en släde i samt block fram och bak för att justera. det behövs sannolikt en utväxling 1:2 eller till 4 för att orka justera, men det skulle öka prestandan, det är jag övertygad om;-)

Användarvisningsbild
Lassehe
InläggCOLON 25
Blev medlemCOLON tis jan 6, 2004 23:19
OrtCOLON Sigtuna

Tror LasseH har en poäng

Inlägg av Lassehe » fre mar 18, 2005 20:38

Är tämligen grön i Isabellasegling, men har ändå kommit fram till en liknande frågeställning som LasseH. Har inte heller nån direkt erfarenhet av surfgrejer men däremot mycket tidigare erfarenhet av bl.a. 505.
En av de saker som "stört" mig mest med surfriggen på Isabellan är tendensen för riggen att falla mot lä. Blir särskilt markant med en så tung gubbe som mig som trycker ner tvärbrädan maximalt=ändå mer mastlut mot lä. OK reglerbart förstag är ett sätt att lösa detta men det resulterar samtidigt i att tryckcentrum flyttas framåt vilket man inte alltid önskar.
Om man tittar på filmer på surfare i hård vind så strävar de alltid att hålla brädan plant (självklart), men de håller i stort sett alltid bommens "mittlinje" lovart om brädans mittlinje. mastens mitt är alltså böjd mot lovart i förhållande till fot och topp. Rimligen är seglen sydda för att vara effektiva utifrån det förhållandet. Med vår riggning släpper vi allt mot lä och tappar antagligen mycket drag i toppen av seglet, toppen släpper för tidigt.
Classes synpunkt är antagligen relevant också men utgår frän att seglet körs med mastmitt lovart om mastens lodlinje.

Rajraj
InläggCOLON 5
Blev medlemCOLON sön jan 4, 2004 21:21
OrtCOLON Tyresö

Bakåtlutande mast

Inlägg av Rajraj » fre mar 18, 2005 21:25

1. Att via vanten/ backstagen luta masten åt lovart torde gå bra så länge man har tryck i seglet. Men om man släpper ner masten mot lä innan ett slag så är risken mycket stor att hela riggen faller över bord. Betänk att "stagförmågan" bestäms av avståndet mellan mastfot till planet som utgörs av triangeln masttopp-förstagsinfästning-backstagsinfästning. Att släppa ner masten mot lä minskar detta avstånd. På samma sätt minskas detta avstånd sett från lävart då masten lutas mot lovart. Detta är då inget problem så länge vinden "håller emot".

2. Classes idé om variabel mastfotsinfästning kan nog vara värt ett försök, även om det inte får upp masttoppen mot lovart. Med variabel mastvinkel i långskeppslinjen får man en ny möjlighet att variera seglets buk som det uppfattas av vinden (med mer mastlut bakåt går vinden mer diagonalt uppåt längs seglet - fundera lite så hajjar ni hur jag menar...).

Man skulle kunna lösa den variabla mastfotsinfästningen med en skotskena från en vanlig segelbåt samt fästa upp mastfoten på skotvagnen. Och då finns det färdiga satser att köpa för att vagna upp/ner.

Personligen ser jag dock mastböjet mot lä som en automat-krumning av masten vilket planar ut seglet. Tycker man att det krummar för mycket har man en för mjuk mast - inte ansatt vanten/backstagen felaktigt som därmed kräver nya ansättning i runtime!

Användarvisningsbild
Lassehe
InläggCOLON 25
Blev medlemCOLON tis jan 6, 2004 23:19
OrtCOLON Sigtuna

Faller inte masten ännu mer mot lä...

Inlägg av Lassehe » fre mar 18, 2005 22:38

Köper resonemanget med rörlig mastfot. problemet är att masten lutar ännu mer mot lä om man flyttar fram mastfoten under gång.
Vad det gäller mastens mjukhet den skall den vara anpassad för seglet. Det är en av poängerna med surfriggen. Men allt är tänk för att grejerna står mycket rakare än vad vi har normalt. Jag tror att Lasse H.s tanke tål att fundera på.

Rajraj
InläggCOLON 5
Blev medlemCOLON sön jan 4, 2004 21:21
OrtCOLON Tyresö

Lovartslutande mast

Inlägg av Rajraj » fre mar 18, 2005 23:51

Classes skena kan givetvis även monteras tvärskepps och på så sätt kan masten tiltas mot lovart genom traditionell skotvagnseknik. Om skenan görs något U-formad (som en självslående skena för focken) blir avståndet mellan topp hjälpmast och alla staginfästningar konstant för alla mastfotslägen, vilket gör att riggspänningen förblir konstant.

Dock bör man också betänka att om masten lutas mot lovart kommer man även att få en lyftande kraftkomposant - detta ger mindre tryck på medarna och ökar därmed risken för sladd. Det minskar också det rätande momentet ("lyfter bort") men detta borde kompenseras av ett minskat krängande moment.

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Testat

Inlägg av Lasse H » lör apr 9, 2005 14:21

Jag hann prova med lutande mast innan badmåndagen kom. Fast jag blev inte mycket klokare. Testet får fortsätta nästa säsong. Själva principen med en staglina som löper runt via 4 små block på varje sida fungerade. Låsningen av staglinan fixades med 2 clamclats framför sitsen, en på varje sida och det funkade också bra. Fast när jag testade kändes det nästan som att kraften ökade när jag på försök släppte av masten från lovart- till lävartläge. Men det kan kanske förklaras av att seglets bakkant är fixerad av bommen/skotlinan medan framkanten/masten faller av mot lä varvid seglets anfallsvinkel ökar och därmed kraften. Seglet var alltså inte hemskotat till max eftersom då hade ju seglet tappat kraften när anfallsvinkeln ökat. Ja, detta måste testas mera. Några procent extra kraft borde man väl hitta?
Önskar alla en härlig sommar så småningom!
Lasse H
07noll5252399

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

PS

Inlägg av Lasse H » lör apr 9, 2005 14:29

Glömde nämna att jag behöll de ordinarie fasta backstaglinorna med lagom slack, som får bestämma max mastlutning åt vardera hållet.
Lasse H
07noll5252399

BUTTON_POST_REPLY