S BJÖRKEN

Information kring var det går att segla, lägg in färdvägar under vägbeskrivningar.
Skriv gärna in berättelser från genomförda seglingar också.

ModeratorCOLON jaktfredde

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
Blev medlemCOLON tor feb 6, 2003 15:57
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

S BJÖRKEN

Inlägg av Lasse H » fre mar 19, 2010 14:12

Med lite vind borde det vara seglingsbart i helgen på S Björkfjärden. Garderar dock med skidor på medarna.
Kollade på en webbkamera vid Ullnasjön och det verkar ju åkbart där, se här.
http://www.webbkameror.se/golfkameror/ullnagc/index.php

Syns vi på Björken?

Lasse H
07noll5252399

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1370
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Re: S BJÖRKEN

Inlägg av boose » fre mar 19, 2010 15:09

Tjena Lasse!

Jorå vi skall nog försöka segla på Björken i helgen! Olle skall reka efter jobbet idag!
Ser från fönstret på Astrazeneca att snön smält ner ganska ordentligt.
Hur det ser ut vid Sandviken får Olle skriva om senare!

Så håll utkik här på forumet, "Isabellans röst i cyberspace" så kanske vi ses i helgen!
Seglingsbehovet är stort nu.

:bek

Boose
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1370
CONTACTCOLON

Inlägg av boose » fre mar 19, 2010 19:40

boose skrevCOLONTjena Lasse!

Jorå vi skall nog försöka segla på Björken i helgen! Olle skall reka efter jobbet idag!
Ser från fönstret på Astrazeneca att snön smält ner ganska ordentligt.
Hur det ser ut vid Sandviken får Olle skriva om senare!

Så håll utkik här på forumet, "Isabellans röst i cyberspace" så kanske vi ses i helgen!
Seglingsbehovet är stort nu.

Boose
Olle har kollat av S Björken vid Sandvikens varv, Vi kommer att prova där i morgon och på söndag, stor försiktighet givetvis men vi tror inte att kärnisen tagit så stor skada än.
Vi går på vid varvet, kör till vänster vid bryggan, följ vägen tills ni ser varvet.

Boose

Bild
Skype ID bosseca

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 21:49
OrtCOLON Rönninge
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inlägg av pingvinen » fre mar 19, 2010 20:01

Hej
Det ser jätte bra ut på Uttran (kl 17:00), blött men i princip snöfritt, borde kunna var liknande på Björken tyvärr så har jag jour
/P
Gillar vatten, både hårt å mjukt

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » fre mar 19, 2010 21:55

Synd på jouren, Pingvinen. Vore kul att träffas igen! Kanske nästa helg. Det skall ju bli kallt om nätterna i veckan. :) :sport20
Dyker Lasse Ö upp, och Torsten A? m fl?

Lasse H
07noll5252399

Användarvisningsbild
Lasse_Oe
InläggCOLON 99
Blev medlemCOLON sön jan 19, 2003 0:20
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inlägg av Lasse_Oe » lör mar 20, 2010 9:18

Hej alla
det är typiskt att man befinner sig på fel ställe när det vankas åk!
Sitter i ett snögloppigt Almaty (kasakstan) och kommer inte hem förrän i slutet på månaden.
Hoppas ni får "god tur"
lasse ö

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Inlägg av pingvinen » lör mar 20, 2010 15:57

Hej alla glada.
Uttran funkade inget bra tyvärr. Det har inte riktigt smällt ner till kärnisen och det är ca 3-4 cm halvhård smörja som bromsar för mycket. Synd när det blåste på ganska bra. Jag provade både på förmiddagen och eftermiddagen och det gick väl lite bättre på eftermiddagen. Får kolla isen imorgon och se vad natten bjuder på. Jag tror inte att det behövs så mycket tid för att det ska funka.
Hoppas att ni andra hade det bra..
/p

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Inlägg av pingvinen » lör mar 20, 2010 16:45

Ja Lasse H.
Jag funderar på att åka till Björken imorgon (utan jakt) och kolla in läget. Det skulle också vara kul och få se en banan i acction om någon sådan är ute. Jag får se hur det ser ut på isen och annat. Såg på Text Tv att det är varning om 1 dm snö i bland annat Stockholms län, på Aftonbladet såg det inte så farligt ut.
/p

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » sön mar 21, 2010 11:39

Det vart inte mycket till åkning igår pga mosig is och ojämn vind. Lasse K var dock uppe i drygt 50. Vågade själv inte åka ut på fjärden till vinden pga risk att få släpa hem jakten i moset, det var tungt. Idag verkar det vara nollvind så jag står över men i morgon, efter - 5 gr i natt skall jag prova så tidigt som jag orkar upp, såvida det inte snöat för mycket innan dess.
07noll5252399

Användarvisningsbild
pingvinen
InläggCOLON 152
OrtCOLON Rönninge

Inlägg av pingvinen » sön mar 21, 2010 12:49

Misstänkte nått sånt i avsaknad av rapporter. Var ut och rekade idag och isen var betydligt bättre men ingen vind.
/p

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1370
CONTACTCOLON

Inlägg av boose » sön mar 21, 2010 23:04

Helgens segling frestade hårt på utövarnas tålamod, lördagen hade kanonfin is fram till 10:00 då vi skulle segla.
Solen värmde gott å vinden var perfekt, men solen var lite för varm, den nedsmälta snön blev som isglass och bar inte, så vi hann med 30 - 40 min segling och GPS:en visade farter kring 50.

"Nattkyla"! tänkte vi, perfekt, minusgrader och vind då återfryser det, och visst, isen var hård å fin, visseligen inget solsken, men tjii vind, Lasse var på isen 07:10 och jag kom vid 8 tiden.
Typiskt,, nu fanns isen men inte vinden, när vi står där och begrundar vårt "öde" så börjardet dra lite och, jippie, vi får segla i ca 2 timmar innan det mojnar och börjar snöa!! Ja ni som såg bandyfinalen fattar vad jag snackar om!

Vi fick segla både lördag i solsken och på söndagen och gissa om det var efterlängtat, nu är det kallt igen så den som är ledig kan ju passa på att segla i veckan, isen är ca 50 cm varav 30 är kärnis,
så än håller det att segla på, men se upp för slukhål, det finns några få och man ser dom ganska lätt.

Flera bilder och videosnutt här!
http://isjakt.multiply.com/

Så här "gosigt" va det på lördagen, och som optimister vi är så står jakterna kvar till nästa helg, kylan skall ju enl. SMHI bestå,, så än finns det hopp!Bild

Bild
Skype ID bosseca

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » mån mar 22, 2010 19:46

Trots solsken idag och nära 0 gr var det deppigt att se snödrivorna på 1 dm över den fina isytan, och ingen vind var det heller. Ingen isjaktssegling alltså men jag for i alla fall runt Björkfjärden med min trike plus paramotor. Man kommer inte upp i mer än ca 50 knyck men bättre än att sitta på bryggan och vänta på vind.
Jag kan just nu inte se hur det kan bli någon segling framöver. Till helgen skall det ju bli +10 gr. Jakten ligger kvar om undret skulle inträffa.
07noll5252399

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » ons mar 24, 2010 20:45

Urdålig is idag med porös och bitvis ej bärig yta med 1 dm snösörja under. Höll på att fara på näsan när framhjulet på triken gick igenom :shock: . Ännu mindre hopp om underverk än i måndags. :(
07noll5252399

Användarvisningsbild
Lasse H
InläggCOLON 444
OrtCOLON Huddinge
CONTACTCOLON

Inlägg av Lasse H » tor mar 25, 2010 21:57

:D :D :D Visst blir man glad när man kan segla! Hade inga förhoppningar idag men det fanns både vind och is. Åkte Midsommar - Varvet t.o.r. ett antal gånger i halvvind, totalt höll jag på i över två timmar tills vinden mojnade framåt 16. När jag väl packat ihop friskade det i igen. Jag hade skidor på för att inte riskera tvärstopp och det fungerade perfekt. Det blev rätt kraftiga spår efter medarna.
Jag hade sällskap av skidsurfaren Lars från Södertälje vilket kändes tryggt... :sterb038.
Nu skall det först bli varmt men sen kallt igen så kanske blir det en fortsättning på isaktiviteterna. Borrade ett hål igen och isen är oförändrad sen förra veckan, ca 50 cm och av hyfsad kvalitet.
07noll5252399

Electric
InläggCOLON 22
Blev medlemCOLON fre dec 21, 2007 18:50
OrtCOLON Södertälje
CONTACTCOLON

Inlägg av Electric » fre mar 26, 2010 2:07

Ja, torsdagen var verkligen lyckad för mig som "vintersurfar" på min gamla winterboard; faktiskt den bästa dagen hittills på säsongen. Den mjuka isytan gav bra grepp och vinden var lagom stark (typ 5-6 m/s tror jag). Och så lite sällskap av Lasse H ...

/Lars K
Electric

BUTTON_POST_REPLY