Kappsegling!
- boose
- InläggCOLON 1372
- Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
- OrtCOLON Södertälje 072 5006166
- CONTACTCOLON
Kappsegling!
Intresset för föreningen börjar nu märkas, några är kritiska till att vi över huvud taget bildat en förening, man tycker det är emot Isabellans grundidé.
Dom flesta som kontaktat mig är dock positiva och tycker att det är en utmärkt idé. Vem vet, vi kanske samordnar ngt race tillsammans med dom etablerade kappseglingsklasserna. Bla så finns ju ett gäng i Borås som seglar en hel del tillsammans med Klass3 folket, Klass3 har ju många fd Isabellaseglare som "uppgraderat" sig till den större jakten, och det vore skoj om vi kunde delta i ngn regatta.
Vi/ni kan väl skriva in här på chatten eller maila mig om det finns ngt intresse så kan vi i Föreningen sas jobba vidare på saken!
Bosse!
Ordf. Svenska Isabella Föreningen
Dom flesta som kontaktat mig är dock positiva och tycker att det är en utmärkt idé. Vem vet, vi kanske samordnar ngt race tillsammans med dom etablerade kappseglingsklasserna. Bla så finns ju ett gäng i Borås som seglar en hel del tillsammans med Klass3 folket, Klass3 har ju många fd Isabellaseglare som "uppgraderat" sig till den större jakten, och det vore skoj om vi kunde delta i ngn regatta.
Vi/ni kan väl skriva in här på chatten eller maila mig om det finns ngt intresse så kan vi i Föreningen sas jobba vidare på saken!
Bosse!
Ordf. Svenska Isabella Föreningen
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se
- boose
- InläggCOLON 1372
- Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
- OrtCOLON Södertälje 072 5006166
- CONTACTCOLON
Klassregeln
Publicerar klassregeln här för att visa att dom flesta idag byggda Isabellor
platsar utan ngn större ombyggnad.
(Ursäkta formateringen, texten är kopierad från ett word dokument!)
Klassregel för Isabella Isjakt antagen
av styrelsen för Isabella Isjakt 5 juli 2008
Förord
Isabella isjakt är skapad av en person som på 1980 talet som fick en ide om att skapa en isjakt av befintligt material som han hade i garaget, en gammal vindsurfing rigg var utgångspunkten och han tillverkade medar av plåt och ramverk av reglar.
I begynnelsen ville ekipaget inte förflytta sig men efter enträget testande
och goda råd av vänner så kunde jakten segla.
Jakten har utvecklats från en enkel jakt av fyra reglar till en idag väldigt
välseglande isjakt som genom dessutövare förfinats och kan numera anses som en homogen jakt spridd över stora delar av Norden och finns representerad även i Tyskland, USA, Canada och på Grönland.
I begynnelsen och fram till 2007 har inga formella tävlingar bedrivits med Isabellan, men med ett utökat intresse för att tävla med Isabellan har tanken om att bilda en förening kläckts.
För att tävla på formell väg krävs en klassregel och ett medlemskap i Svenska Is Seglar Förbundet (SISF) som är ansluten till
Riks Idrottsförbundet (RF).
Vidare skall den tävlande vara certifierad och försäkrad för att delta i
tävlingsverksamhet.
Isabellans klassregel är enkel och i grunden skall jakten vara
1. Enkel och billig att bygga
2. Billiga material skall användas
3. Windsurfingsegel skall användas.
4. Transportabel på ett biltak.
Segel
Seglet skall vara av vindsurfingtyp och skall gå att köpa
i handeln, inga specialtillverkade segel/mast/rigg är tillåtna
Max storlek på segel får vara 8kvm ingen begränsning finns
på mindre storlekar.
Klassmärke
Klassmärket är ett blått A med ett rött
I stående i mitten på A .
Märket bör vara 500mm x 350mm x 50mm
Tävlande jakt skall även ha nationssymbol
samt registrerat nr.
Mast
Skall vara avsedd för windsurfingsegel och
kan vara av kolfiber, glasfiber eller aluminium.
Bom
Skall vara avsedd för windsurfingsegel och
kan vara tillverkad i aluminium eller kolfiber.
Rigg
Riggen stagas enklast med en stödmast och
till staglinor används lämpligen dyneema eller
liknande material, detta är dock inget krav,
Stagning av rigg är fri.
Skrov
Formen på skrovet är fri, material i skrov får vara av
trä, plywood eller glasfiberarmerad plast. Jakten skall
seglas av en sittande pilot med ett lutande ryggstöd på
45 graders vinkel, sålunda får jakten ej seglas med liggande rorsman.
Skrovets längd får vara max 3700mm, skrovbredd max 1200mm.
Springbord får monteras.
Skrovet skall vara försett med flytmaterial om 30kg flytkraft.
Medar
Medarna skall vara av materialet domex 240 eller liknande sk bonnjärn,
Styrmeden skall vara 4mm och maxlängd 600mm bredd 130mm, Styrmeden skall vara försedd med parkeringsbroms.
Sidomedarna skall vara 6mm och fö samma mått som styrmeden
Medbeslagen skall vara tillverkade i 4mm domex 240 eller liknande.
Medarna får vara behandlade med tex förnickling i rostskyddande syfte.
Planka
Plankan skall vara av valfritt träslag och får vara limmad
men inte förböjd och maxlängden får vara 3000mm bredd 195mm
profilen är fri.
Tillåtna material i plankan är trä och förstärkning av max 2 lager polyester.
Vikt
Ingen min. eller max. vikt finns för Isabellan
Barlast är ej tillåten
Övrig utrustning
Seglaren skall vara utrustad med
1. Hjälm
2. Flythjälpmedel
3. Isdubbar
4. Räddningslina
Vidare skall seglaren vara certifierad enl. SISF:s regler
Och försäkrad för tävlingsverksamhet.
Regeländring
Mandat att ändra i reglerna har endast årsmötet, regeländrings-
förslag lämnas till Svenska Isabellaklass Föreningens tekniska kommité
som vid gillande föreslår ändringen för årsmötet.
Tekniska kommiten består av samtliga styrelsemedlemmar i Svenska Isabellaklass Föreningen.
Södertälje 2008-07-05
Svenska Isabellaklass Föreningen
Sek. Olle Åhrberg Ordf. Bo Karlsson Kassör. Lars Karlsson
platsar utan ngn större ombyggnad.
(Ursäkta formateringen, texten är kopierad från ett word dokument!)
Klassregel för Isabella Isjakt antagen
av styrelsen för Isabella Isjakt 5 juli 2008
Förord
Isabella isjakt är skapad av en person som på 1980 talet som fick en ide om att skapa en isjakt av befintligt material som han hade i garaget, en gammal vindsurfing rigg var utgångspunkten och han tillverkade medar av plåt och ramverk av reglar.
I begynnelsen ville ekipaget inte förflytta sig men efter enträget testande
och goda råd av vänner så kunde jakten segla.
Jakten har utvecklats från en enkel jakt av fyra reglar till en idag väldigt
välseglande isjakt som genom dessutövare förfinats och kan numera anses som en homogen jakt spridd över stora delar av Norden och finns representerad även i Tyskland, USA, Canada och på Grönland.
I begynnelsen och fram till 2007 har inga formella tävlingar bedrivits med Isabellan, men med ett utökat intresse för att tävla med Isabellan har tanken om att bilda en förening kläckts.
För att tävla på formell väg krävs en klassregel och ett medlemskap i Svenska Is Seglar Förbundet (SISF) som är ansluten till
Riks Idrottsförbundet (RF).
Vidare skall den tävlande vara certifierad och försäkrad för att delta i
tävlingsverksamhet.
Isabellans klassregel är enkel och i grunden skall jakten vara
1. Enkel och billig att bygga
2. Billiga material skall användas
3. Windsurfingsegel skall användas.
4. Transportabel på ett biltak.
Segel
Seglet skall vara av vindsurfingtyp och skall gå att köpa
i handeln, inga specialtillverkade segel/mast/rigg är tillåtna
Max storlek på segel får vara 8kvm ingen begränsning finns
på mindre storlekar.
Klassmärke
Klassmärket är ett blått A med ett rött
I stående i mitten på A .
Märket bör vara 500mm x 350mm x 50mm
Tävlande jakt skall även ha nationssymbol
samt registrerat nr.
Mast
Skall vara avsedd för windsurfingsegel och
kan vara av kolfiber, glasfiber eller aluminium.
Bom
Skall vara avsedd för windsurfingsegel och
kan vara tillverkad i aluminium eller kolfiber.
Rigg
Riggen stagas enklast med en stödmast och
till staglinor används lämpligen dyneema eller
liknande material, detta är dock inget krav,
Stagning av rigg är fri.
Skrov
Formen på skrovet är fri, material i skrov får vara av
trä, plywood eller glasfiberarmerad plast. Jakten skall
seglas av en sittande pilot med ett lutande ryggstöd på
45 graders vinkel, sålunda får jakten ej seglas med liggande rorsman.
Skrovets längd får vara max 3700mm, skrovbredd max 1200mm.
Springbord får monteras.
Skrovet skall vara försett med flytmaterial om 30kg flytkraft.
Medar
Medarna skall vara av materialet domex 240 eller liknande sk bonnjärn,
Styrmeden skall vara 4mm och maxlängd 600mm bredd 130mm, Styrmeden skall vara försedd med parkeringsbroms.
Sidomedarna skall vara 6mm och fö samma mått som styrmeden
Medbeslagen skall vara tillverkade i 4mm domex 240 eller liknande.
Medarna får vara behandlade med tex förnickling i rostskyddande syfte.
Planka
Plankan skall vara av valfritt träslag och får vara limmad
men inte förböjd och maxlängden får vara 3000mm bredd 195mm
profilen är fri.
Tillåtna material i plankan är trä och förstärkning av max 2 lager polyester.
Vikt
Ingen min. eller max. vikt finns för Isabellan
Barlast är ej tillåten
Övrig utrustning
Seglaren skall vara utrustad med
1. Hjälm
2. Flythjälpmedel
3. Isdubbar
4. Räddningslina
Vidare skall seglaren vara certifierad enl. SISF:s regler
Och försäkrad för tävlingsverksamhet.
Regeländring
Mandat att ändra i reglerna har endast årsmötet, regeländrings-
förslag lämnas till Svenska Isabellaklass Föreningens tekniska kommité
som vid gillande föreslår ändringen för årsmötet.
Tekniska kommiten består av samtliga styrelsemedlemmar i Svenska Isabellaklass Föreningen.
Södertälje 2008-07-05
Svenska Isabellaklass Föreningen
Sek. Olle Åhrberg Ordf. Bo Karlsson Kassör. Lars Karlsson
Senast redigerad av 3 boose, redigerad totalt 0 gånger.
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se
-
- InläggCOLON 83
- Blev medlemCOLON ons feb 22, 2006 10:04 [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
segelstorlek
hej alla glada seglare.
det lät ju som en kul grej att kunna tävla med sin bella.
tyvärr blev jag diskad direkt på segelstorleken.
mitt 8.4 kvadrats segel är alltså för stort.
varför är segelytan begränsad ????????????
MVH LEFFE Bålsta
det lät ju som en kul grej att kunna tävla med sin bella.
tyvärr blev jag diskad direkt på segelstorleken.
mitt 8.4 kvadrats segel är alltså för stort.
varför är segelytan begränsad ????????????
MVH LEFFE Bålsta
- boose
- InläggCOLON 1372
- Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
- OrtCOLON Södertälje 072 5006166
- CONTACTCOLON
Segelstorlek
Hej Leffe!
Vi har begränsat storleken på segel eftersom segel över 8kvm blir mycket dyrare.
Du måste ha styvare mast och bom, en bom i kolfiber från NP eller Maui sail kostar 10.000:- och en mast med högre styvhet blir oxo väldigt dyr.
Dessutom så är våra jakter för små för att bära större segel än 8. dom som seglat med tex 9,5 kvm seglar inte fortare än en med 8.
Någonstans måste man sätta en begränsning och vår bedömning var att 8kvm var rätt.
Själv föredrar jag att segla med 6,5 om det inte är mer eller mindre stiltje.
Skulle det bli ett rejs och du vill köra med ett 8,4 så tror jag kanske att vi kan släppa igenom detta, SÅ stor skillnad på 8 och 8,4 är det inte.
Jag tycker inte att vi skall vara överdrivet tuffa i just den här frågan, det gäller ju att komma igång med aktiviteter.
Mitt största segel är på 7,6kvm och jag har aldrig känt ngt behov av större.
Bosse!
Vi har begränsat storleken på segel eftersom segel över 8kvm blir mycket dyrare.
Du måste ha styvare mast och bom, en bom i kolfiber från NP eller Maui sail kostar 10.000:- och en mast med högre styvhet blir oxo väldigt dyr.
Dessutom så är våra jakter för små för att bära större segel än 8. dom som seglat med tex 9,5 kvm seglar inte fortare än en med 8.
Någonstans måste man sätta en begränsning och vår bedömning var att 8kvm var rätt.
Själv föredrar jag att segla med 6,5 om det inte är mer eller mindre stiltje.
Skulle det bli ett rejs och du vill köra med ett 8,4 så tror jag kanske att vi kan släppa igenom detta, SÅ stor skillnad på 8 och 8,4 är det inte.
Jag tycker inte att vi skall vara överdrivet tuffa i just den här frågan, det gäller ju att komma igång med aktiviteter.
Mitt största segel är på 7,6kvm och jag har aldrig känt ngt behov av större.
Bosse!
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se
-
- InläggCOLON 83
- Blev medlemCOLON ons feb 22, 2006 10:04 [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
segelstorlek igen
Hej Bosse
Håller inte riktigt med dig om att det blir dyrt med stora segel.
köpte mitt 8.4 kv beggat för 1.300kr
Ny 490 mast 30% kol för 1.250kr
Ny aluminiumbom för 800kr.
Masten och bommen är budgetvarianter men dom håller ändå.
det är inte priset på vindsurfingprylarna som indikerar
hållbarheten,utan materialvalet.
kolfiber (dyrt och svårjobbat) används för att hålla vikten nere,
vilket är viktigt för dom som vindsurfar men inte för oss.
En 490 mast har så gott som samma styvhet/hållbarhet oavsett
tillverkare och material
Eftersom det inte finns någon viktbegränsning på jakten så tycker
jag det känns onödigt att ha det på seglet.
I övrigt tycker jag att reglerna var enkla och bra
MVH LEFFE.
Håller inte riktigt med dig om att det blir dyrt med stora segel.
köpte mitt 8.4 kv beggat för 1.300kr
Ny 490 mast 30% kol för 1.250kr
Ny aluminiumbom för 800kr.
Masten och bommen är budgetvarianter men dom håller ändå.
det är inte priset på vindsurfingprylarna som indikerar
hållbarheten,utan materialvalet.
kolfiber (dyrt och svårjobbat) används för att hålla vikten nere,
vilket är viktigt för dom som vindsurfar men inte för oss.
En 490 mast har så gott som samma styvhet/hållbarhet oavsett
tillverkare och material
Eftersom det inte finns någon viktbegränsning på jakten så tycker
jag det känns onödigt att ha det på seglet.
I övrigt tycker jag att reglerna var enkla och bra
MVH LEFFE.
- boose
- InläggCOLON 1372
- Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
- OrtCOLON Södertälje 072 5006166
- CONTACTCOLON
Racesegel!
Leffe!
Vi har båda rätt/fel, jag snackar NYA racesegel och du menar begagnade segel, det är stor skillnad i prestanda på dessa. Vill man ha ut max av segel större än 9kvm så skall man ha tex en kolbom, och master till stora segel är i regel dyrare. Jag har en son som tävlar i formula och dom kör ju med än större segel, upp till 12kvm å då blir det riktigt dyrt.
Så visst kan man segla med alubom och glasfibermast på ett 8,4 kvm segel
men man kan inte jämföra prestandan på dessa kit.
Bosse

Vi har båda rätt/fel, jag snackar NYA racesegel och du menar begagnade segel, det är stor skillnad i prestanda på dessa. Vill man ha ut max av segel större än 9kvm så skall man ha tex en kolbom, och master till stora segel är i regel dyrare. Jag har en son som tävlar i formula och dom kör ju med än större segel, upp till 12kvm å då blir det riktigt dyrt.
Så visst kan man segla med alubom och glasfibermast på ett 8,4 kvm segel
men man kan inte jämföra prestandan på dessa kit.
Bosse

Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se
- thorviking
- InläggCOLON 174
- Blev medlemCOLON mån jan 20, 2003 14:25
- OrtCOLON Arvika/Kyrkviken-->Grytan
- CONTACTCOLON
Nu börja det.....
Hej Ni ofria....
kan inte säga att jag läsa denna startade diskussion om >to be or not to be< med tillfredställelse dock har jag förväntad mig detta.
När jag läsa vad som är tilllåtet och ej får jag rysningar.
G-Flyer är ut direkt från början:
Ingen nosplanka- inbyggd torsion i skrovet
Ingen brom på styrmeda kan vända en eller 2 huvudmedar upp och ner i pakeringsläge samt att jag inte kan hänga mig i en slurk hål som ni med era hålankrare som medar.
Segel/rigg har ni sponsoravtal med riggindustrien,….. måste vara av….; kolfiber aluminium…..och trä??
Typ vindsurfing det är inte det optimala rigg- inbyggd begränsning
Medar i bondstål kräver nästan en mekanisk verkstad att bygga gamla ämnessågblad är av bättre stål och kostnadsfri…..ect. ect.
Pojkar, ni ofria, och ni som fundera om detta utan att jag vill vara allt för negativt, ni har inte tänkt färdig så riktig vad ni vill åstadkomma.
En kompromiss:
ta Bernds ursprungliga Classic som bas; +/- 10% i längt och bredd och gods, valfria medar dock med en godtagbar parkeringsbroms, valfri rigg och max 6,5m2.
Det vore också något för de eftertraktade ungdomar som måste kunna bygga jakten i slöjden!
kan inte säga att jag läsa denna startade diskussion om >to be or not to be< med tillfredställelse dock har jag förväntad mig detta.
När jag läsa vad som är tilllåtet och ej får jag rysningar.
G-Flyer är ut direkt från början:
Ingen nosplanka- inbyggd torsion i skrovet
Ingen brom på styrmeda kan vända en eller 2 huvudmedar upp och ner i pakeringsläge samt att jag inte kan hänga mig i en slurk hål som ni med era hålankrare som medar.
Segel/rigg har ni sponsoravtal med riggindustrien,….. måste vara av….; kolfiber aluminium…..och trä??
Typ vindsurfing det är inte det optimala rigg- inbyggd begränsning
Medar i bondstål kräver nästan en mekanisk verkstad att bygga gamla ämnessågblad är av bättre stål och kostnadsfri…..ect. ect.
Pojkar, ni ofria, och ni som fundera om detta utan att jag vill vara allt för negativt, ni har inte tänkt färdig så riktig vad ni vill åstadkomma.
En kompromiss:
ta Bernds ursprungliga Classic som bas; +/- 10% i längt och bredd och gods, valfria medar dock med en godtagbar parkeringsbroms, valfri rigg och max 6,5m2.
Det vore också något för de eftertraktade ungdomar som måste kunna bygga jakten i slöjden!
Peter på G-Flyer V & >Isabella ICCC<
http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking
Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.
Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"
http://www.pappaalpha.se/g-flyer
http://www.pappaalpha.se/thorviking
Västra Värmlands >Isabella< Isjakt Eldorado,
Lake Kyrkviken, Sweden.
Lat: N 59º 39' 9.75"
Long: E 12º 34' 19.29"
- boose
- InläggCOLON 1372
- Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
- OrtCOLON Södertälje 072 5006166
- CONTACTCOLON
Re: Nu börja det.....
thorviking skrevCOLONHej Ni ofria....
kan inte säga att jag läsa denna startade diskussion om >to be or not to be< med tillfredställelse dock har jag förväntad mig detta.
När jag läsa vad som är tilllåtet och ej får jag rysningar.
G-Flyer är ut direkt från början:
Ingen nosplanka- inbyggd torsion i skrovet
Ingen brom på styrmeda kan vända en eller 2 huvudmedar upp och ner i pakeringsläge samt att jag inte kan hänga mig i en slurk hål som ni med era hålankrare som medar.
Segel/rigg har ni sponsoravtal med riggindustrien,….. måste vara av….; kolfiber aluminium…..och trä??
Typ vindsurfing det är inte det optimala rigg- inbyggd begränsning
Medar i bondstål kräver nästan en mekanisk verkstad att bygga gamla ämnessågblad är av bättre stål och kostnadsfri…..ect. ect.
Pojkar, ni ofria, och ni som fundera om detta utan att jag vill vara allt för negativt, ni har inte tänkt färdig så riktig vad ni vill åstadkomma.
En kompromiss:
ta Bernds ursprungliga Classic som bas; +/- 10% i längt och bredd och gods, valfria medar dock med en godtagbar parkeringsbroms, valfri rigg och max 6,5m2.
Det vore också något för de eftertraktade ungdomar som måste kunna bygga jakten i slöjden!
Peter Många synpunkter här!!
Vi har skapat Isabellaklassen efter dom förutsättningar som dom flesta Isabellor är byggda efter, och dom har inte ämnesstål i medarna, dom har vindsurfingriggar av olika ursprung och dom har parkeringsbrom, det är ett krav.
Om vi nu skall ändra förutsättningarna enl din idé, då är det ju inga Isabellor längre!!!! Vårt mål har ju varit att alla byggda Isabellor skall kunna vara med. Din G-flyer är ju ingen Isabella och det finns väl ett tiotal G-flyers tillverkade och det vore väl inte så lämpligt att anpassa 2000 Isabellor till G-flyers koncept?
Och var får man tag i ämnesstål? och vilka maskiner rår på detta för medslipning etc.
Nej Peter Isabella föreningen ÄR bildad och vi HAR en KLASSREGEL, förändringar i denna klassregel har endast föreningens medlemmar på årsmötet.
När det gäller tävling med Isabella så finns det inga regler ,, vi kan tävla på vilka villkor vi vill, inte nödvändigtvis segla runt koner i en O bana.
(Dom väjningsregler som gäller för isjaktsegling måste man dock kunna OCH vara certifierad för.)
Tex har vi funderingar på distanssegling där man rundar olika märken såsom öar, prickar och andra sjömärken, vi har oxo funderat över ditt förslag med GPS segling där man tex startar med nollade GPS:er kl10:00 och slutar kl 1400 ochjämför resultaten. Det finns flera varianter på tävlingsformer. Gemensamt för ALL TÄVLINGSVERKSAMHET med isjakt, bil, cyckel, båt eller trehjuling är att du MÅSTE ha en kompletterand försäkring!!!! hemförsäkringen GÄLLER INTE! Vi kan via SISF teckna en ISJAKTSFÖRSÄKRING som gäller vid träning och tävling som kostar 250:-/år.
Varför inte skapa en G-flyer förening, då är ni ju "fria" att använda vad ni vill till era jakter.
Bosse
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäster