Regelfundering

Svenska Isabella Föreningen, det är nu möjligt att tävla med Isabellan.
Allt som har med race trim, speed, klassregel, förening osv sorterar under denna rubrik
BUTTON_POST_REPLY [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Janne P
InläggCOLON 8
Blev medlemCOLON sön jan 2, 2005 12:04
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Regelfundering

Inlägg av Janne P » sön nov 23, 2008 18:15

Hej Isabella seglare,

Sänder en hälsning från Skåne, den delen av vårt land som har den kortaste tiden med is på sina sjöar i hela landet. Dom senaste två åren så har det inte varit någon als så min Isbox har bara stått, får se hur det blir denna vinter?

Har följt det här med att skapa regler för att kunna kappsegla med Isabellor med stort intresse. Kappseglar så mycket jag hinner på sommrarna så att göra det på vintern med Isabella är i mina öron helt rktigt.

Har läst reglerna och funderat en hel del och har en del frågor :?:
Tänkte börja med denna

Planka

Plankan skall vara av valfritt träslag och får vara limmad men inte förböjd och maxlängden får vara 3000 mm, bredd 195 mm, profilen är fri. Tillåtna material i plankan är trä och förstärkning av max 2 lager polyester.

Både längden och bredden saknar en plus minus tollerans och hur tjock får den vara. Det där är ju kanske inte hela värden men mina största funderingar är "2 lager polyester". Skall vi nu tala klarspråk så gör 2 lager polyester överhuvd taget ingen nytta eftersom polyester inte är något annat än plast. Jag förstår att det som avses är " 2 lager glasfiber armerad plast". Förmodar jag, eller hur? Förkortas GRP. Näst fråga är då följaktligen. Vilken gramvikt får det vara på glasfibern. Får jag använda kolfiber där det finns en uppsjö av varianet med riktade trådar på tre håll ock inblandning av kevlar. I den där träplankan. Får jag fräsa spår i den ock lägga i kolfibertrådar till små balkar på över resp. undersidan innan jag lägger på 2 lager kolfiber av valfri vikt med hjälp av polyster plast eller epoxi. Epoxyn kanske inte ar godkännd.

Problemet med regler är att om dom inte ar rätt skrivna så blir det en förfärlig massa tolkningar som dyker upp vid kappseglingen.

Ledsen om jag ställer till det men jag tycker att frågan är befogad.
Har för övrigt tänkt mig komma upp och vara med ock kappsegla en gång i vinter.

Har fler funderingar på en del av de andra reglerna men det här med "2 lager polyester " slog mig direkt

MVH och önskningar om en kall vinter i skåne

Jan Pinotti

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1372
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Plankplast!

Inlägg av boose » mån nov 24, 2008 11:16

Hej Janne!

Kul med din synpunkter och intresse för Isabellaklassen, jag har tillasammans men mina kamrater Olle och Lasse skrivit klassregeln och som du säger, de e inte helt lätt att tänka på alla tolkningar. Låt mig först säga att vi ville hålla regelverket så öppet som möjligt för att så många som möjligt av alla byggda jakter skall kunna vara med.

Plasten på plankan var tänkt som ett skydd mot skador och inte som "prestandahöjande" om du förstår vad jag menar. Det blir lätt märken och skador på plankan av tex broddar osv. Kolfiber är INTE polyester och
är alltså inte tillåtet.

Plankan får vara MAX 3000m men hur kort som helst. Breddmåttet är satt till 195mm, tjockleken är valfri.

Isabellans klassregel är INTE huggen i sten, den går att ändra enl. dom stadgar som finns, det kommer säkert att ske förändringar men syftet är att det förblir en billig klass att tävla i.

Bosse
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

BUTTON_POST_REPLY
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable