Isabella klassregeln tolkning av detaljer

Svenska Isabella Föreningen, det är nu möjligt att tävla med Isabellan.
Allt som har med race trim, speed, klassregel, förening osv sorterar under denna rubrik
BUTTON_POST_REPLY [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
tiger656
InläggCOLON 60
Blev medlemCOLON tor jan 12, 2006 14:06
CONTACTCOLON

Isabella klassregeln tolkning av detaljer

Inlägg av tiger656 » fre jan 9, 2009 15:20

Hej

Ofri eller ej men visst kan lite konstruerande inför kappsegling enligt nya klassregeln vara kul tycker jag.
Har i tidigare inlägg under denna isabella race sektion kollat på klassregeln för isabella. Funderar på skrovets längd. Så här står det.

---
Formen på skrovet är fri, material i skrov får vara av
trä, plywood eller glasfiberarmerad plast. Jakten skall
seglas av en sittande pilot med ett lutande ryggstöd på
45 graders vinkel, sålunda får jakten ej seglas med liggande rorsman.
Skrovets längd får vara max 3700mm, skrovbredd max 1200mm.
Springbord får monteras.
Skrovet skall vara försett med flytmaterial om 30kg flytkraft.
---

Inga större problem med tolkningarna i stort med undantag av skrovets längd? Är det själva skrovet inkl ev nosbräda som avses? Eller skall man räkna in ev utskjutande styrmed? Om ryggstödet sticker ut utanför aktern, räknas detta in i totallängden?

Mvh Stefan

Mvh Stefan

Användarvisningsbild
boose
InläggCOLON 1372
Blev medlemCOLON tor jan 16, 2003 11:32
OrtCOLON Södertälje 072 5006166
CONTACTCOLON

Klassregeln

Inlägg av boose » fre jan 9, 2009 18:35

Stefan!

Skrovets längd är exklusive nosbräda som får vara hur lång som helst.

Ryggstödet är inte skrov och får således "sticka" ut utanför skrovet vilket dom gör på dom allra flesta jakter.

Kanske en förtydling av reglerna är på sin plats, inget är ju "hugget" i sten.
Ngn på forumet kanske är bra på tolkningar/formuleringa som vill ta sig an den uppgiften. Jag/vi har sas "yxat till" ett första utkast mer eller mindre!

Huvudsaken att vi kommit igång med en regel för klassen, jag tycker mig se ett enormt intresse för Isabellasegling igen, kanske inte helt kan tillskrivas regler och klasser osv utan har väl mer med dom fina förhållanderna att göra. Possitiv att så många tycker det är kul att vi skapat en klass trots allt.

Boose
:bek
Is beträds ALLTID på eget ansvar, http://www.isabellaisjakt.se/sakerhet/
Licensierad Isabellaseglare S-95 Seglat i 109,65km/t

Bild
Skype ID bosseca
http://www.isabellaisjakt.se

BUTTON_POST_REPLY
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable