SL och information

Jag förstår inte varför SL är så förbannat dåliga på information.

Det senaste exemplet är nu i morse. På radion får man veta, av den som vanligt strålande trafikredaktionen på Radio Stockholm, att det är ett växelfel mellan Tullinge och Tumba – men att detta endast berör södergående trafik.

När man kommer ner på perrongen i Flemingsberg vid 07:21 så står det på informationstavlan att tåget mot Jakobsberg kommer om 4 minuter, dvs i vanlig tid. Denna tidsangivelse fortsätter att indikera att tåget ska gå i ordinarie tid, fram till just ordinarie tid, 07:25. Från 07:24 fram till ca 07:40 så står det på tavlan att tåget ska gå om 1 minut. Fortfarande inte ett ljud från SL till oss resenärer att det är något som helst problem i trafiken. Naturligtvis har alla på perrongen, även de som inte lyssnat på Radio Stockholm, insett att det är problem någonstans.

Under tiden vi står där så kommer 2 tåg söderut, det första står i Flemingsberg i nästan 10 minuter innan det kör vidare söderut. Det andra meddelar sina resenärer att det tas ur trafik, och att alla måste kliva av nu i Flemingsberg.

När det är tomt kör det iväg, till lite drygt där perrongen tar slut och stannar. Det står där i nästan 10 minuter innan det kommer tillbaka och hämtar upp oss som står och väntar på ett norrgående tåg. Så ungefär 07:56 rullar vi äntligen iväg från Flemingsberg, i ett tåg som tagits ur vanlig trafik och satts in extra åt oss. Det är för en gångs skull bra och enkel problemlösning!

Obefintlig information

Jag har slutat förundras över den obefintliga informationen från SL, men förbannad blir man varje gång ändå.

Inte ett ljud till oss resenärer som står på perrongen och fryser i -7 grader förrän vid 07:45. Fram till dess var det helt tyst i högtalarna, och ingen information på tavlorna. Detta trots att man på SL var fullt medveten om problemet redan före 07:00, eftersom Mia Sjökvist berättade det i sin trafikinformation på Radio Stockholm vid 06:55.

Det nya sättet att informera oss pendeltågsresenärer om när tågen ska komma, det som använts i tunnelbanan i flera år, där man istället för att ange ett klockslag säger hur många minuter det är till nästa tåg – det trodde jag i min enfald skulle leda till mera korrekt information då man verkligen kan ange hur långt bort nästa tåg är istället för att ange vad tidtabellen säger om avgångstid, men inte då.

Så VARFÖR, SL är det så förbannat svårt att informera oss resenärer om problem och förseningar? Är ni rädda att vi ska springa till taxistolpen allihopa så fort vi hör ordet försening och sedan skicka räkning, eller vad är problemet?

Websida/Appar

Ni har en hyfsat fungerade websida och iPhone-app, som inte heller uppdateras med problem i trafiken. Det tar mig ca 4 minuter att ta mig från mitt skrivbord på jobbet ner till perrongen på centralen när jag ska åka hem på eftermiddagen. Jag kollar http://sl.se/ innan jag går från min plats, och iPhone-appen på vägen för att se om det är några förseningar – vilket det enligt de 2 informationskällorna inte är. Men lik förbannat när man kommer ner på perrongen så kan tåget vara upp till 20 minuter försenat. Och visst, ibland kan den förseningen uppstå under den tiden det tar mig att gå från spärren på Klarabergsviadukten och ner på perrongen, men det måste vara väldigt ovanligt att det händer just då. Ändå har jag varit med om just detta vid ett 10-tal tillfällen de senaste 1,5 åren.

Informationstavlor och tv-apparater

Ibland är det ju till och med så att informationen på ljustavlorna och på de vansinnigt små TV-apparaterna på perrongerna inte ens säger samma sak. Min erfarenhet efter flera års pendling säger mig dock att informationen som nästan inte är läsbar på TV-apparaterna oftast är mera rätt än det som står på de mycket mer synliga ljustavlorna.

Kom igen nu SL, vi lever sedan många år i ett informationssamhälle – lev upp till det ni också.

Leave a Comment