Nu har alltså SL byggt en ny perrong vid Östertälje station, men riktigt bra är det ju ändå inte.
Trångt i dörrarna
Först undrade vi som pendlar hur de tänkt att det skulle fungera med trängseln som skulle komma att bli i dörrarna till stationshuset. Det skulle inte bli något problem enligt SL, det skulle fungera så bra så (tack och lov så kom de i alla fall på att man skulle ta bort spärrarna och barnvagnsrampen i trapporna).
Det fungerade naturligtvis inte. Man undrar lite om någon av tänkarna på SL någonsin varit på Östertälje station i rusningstid, där det var trångt innan alla var tvungna att kliva av och på tågen där.
Vakter
Efter ett par månader (i början av november) så insåg även SL detta och började fundera på hur man kunde göra det hela bättre. Först ställde man dit vakter. Deras funktion har vi som pendlar aldrig riktigt förstått. De står där och pratar och tittar på oss som trängs i dörrarna. Någon enstaka gång så påpekar de att man ska gå till vänster i trappan för att det ska flyta både upp och ner, men för det mesta gör de ingenting – mer än får betalt antar jag.
Ny perrong
Nå, så kom man då fram till att man skulle bygga en ny perrong, mellan busstorget och (normalt) norrgående spår. Detta lät ju alldeles utmärkt, då skulle man ju kunna gå in i och ut från tåget åt bägge håll (i alla fall enligt Jesper Pettersson på SL i artikel i LT den 26/1-12). Nu är det ju inte så har det visat sig, kommer man med ett tåg som kommer in vid nya perrongen så MÅSTE man gå av åt det hållet där den nya perrongen är. Tågpersonalen öppnar helt enkelt inte in emot den gamla perrongen. Detta skapar väldig irritation för de som ska åka vidare med ett senare tåg som går till Södertälje Hamn (och kanske mot Gnesta), eftersom de får gå av mot bussarna och gå ner och runt, tillbaka in i stationshuset och upp på perrongen – precis bredvid det tåg de precis klivit av.
Varför öppnar inte personalen dörrarna på bägge sidor av tåget? Vad skulle kunna hända om vi fick gå av åt bägge håll, skulle vi bli totalt förvirrade och inte gå av tåget alls? Dels så finns det som sagt sådana som vill gå ut på den gamla perrongen för att åka vidare mot Södertälje hamn/Gnesta med nästa tåg på andra sidan av den perrongen. Dels så skulle man kunna minska trängseln i stationshuset ännu mer genom att låta de som går av tåget som går vidare mot Södertälje Hamn/Gnesta gå igenom tåget som står vid nya perrongen och komma direkt ut till busstorget utan att behöva gå igenom stationshuset.
Mera vakter
Dessutom har SL hittat ett nytt ställe att ställa vakter på, för naturligtvis får man inte gå på tåget från den nya perrongen. Då får man snällt gå ner i gången under och upp genom stationshuset och ut på den gamla perrongen. Varför? För att man måste betala när man ska åka tåg så klart. Men det finns ju inga spärrar i stationshuset heller. Där är det en linje i golvet där det står, att på insidan av denna linje måste man ha giltigt färdbevis för att få vara. Borde inte en sådan linje kunna ritas upp vid ingången till den nya perrongen också? På så sätt är det ju varje resenärs ansvar att se till att han eller hon har giltigt färdbevis innan man korsar linjen. Dessutom kanske man skulle kunna förse vakterna med varsin sån där bärbar maskin för att kolla SL Access-kort som Securitas personal har och kollar oss på Centralen när vi går av lite då och då. Då skulle man ju kunna kolla oss med kort också. På så sätt skulle ju dessa vakter utföra en vettig arbetsuppgift också, och inte bara hindra folk att hinna med tåget när bussen är sen.
Varför får vi inte gå på tåget från den nya perrongen? De flesta av oss – säkert 90% – 95% – har ju redan kort, och behöver inte passera spärren för att “lagligt” komma på tåget.
Byt ut dörrarna
Man skulle ju enkelt kunna minska trängseln i stationshuset också – genom att byta ut de (i dagsläget) idiotiska dörrarna. Det är dörrhål (både ut på perrongen och nedanför trappan) som skulle kunna vara bortåt 4m brett, där skulle man kunna mötas 2+2 utan problem. Men där sitter det idag skjutdörrar, som stjäl halva utrymmet trots att de står öppna. Om man satte in dörrar med gånggärn istället så skulle kapaciteten fördubblas. Den enda nackdelen jag kan se är att det skulle kunna bli kallt inne i stationshuset. Jag har inte en aning om hur många pendlare som passerar Östertälje station varje dag, men vår möjlighet att komma till och från jobbet MÅSTE bara vara viktigare än att spärrvakten inte ska frysa. Han/hon sitter ju dessutom i en kur, som säkert har egen värme.
Så varför, SL, är inte dörrarna utbytta sedan länge (vi pratar augusti 2011)? Det kan vara så att detta inte ens skulle behövas om man tillät resenärer att gå igenom tåget enligt ovan.
Bussträngsel
När man väl kommer av tåget och tar sig till den busshållplats som man ska åka vidare ifrån så uppstår nästa trängsel. När alla ska på bussen, som naturligtvis blir försenad omedelbart eftersom det tar sådan tid för oss som kommer från pendeltåget att ta oss till bussen. Tydligen är det då så att SL anser att väldigt många av oss som kommer med pendeln har plankat in eller inte betalt tillräckligt med biljett för att ta oss till Östertälje eftersom vi måste granskas noga av alla busschaufförer. Istället för att bara öppna dörrarna och släppa in oss så måste alla trängas in hos föraren. Elof Hansjons skrev en bra debattartikel i LT den 25/11-11 som belyser problemet. SL har dessutom lovat fler biljettkontrollanter så att detta skulle kunna fungera, även i SL:s paranoida värld. Det har då inte jag sett någonting av hittills i alla fall.
Ytterligare en fråga till SL då: Varför får vi inte gå på bussarna i alla dörrar? Är det så att ni tror att merparten av oss dagliga pendlare är gratisåkare som behöver kontrolleras när vi kliver på bussen, trots att vi precis klivit av pendeln?